Tuesday, August 3, 2010

Peliharalah Dirimu dan Ahli Keluargamu...

Maksud firman Allah dalam Surah at-Tahrim:6 - Wahai orang2 yang beriman! Peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat2 yang kasar dan keras, yang tidak durhaka kepada Allah terhadap apa yang DIA perintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.

Maksud hadis : Setiap anak itu lahir dengan fitrah (suci), ibubapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.

****************

Kelmarin kakak balik dari sekolah dengan ceria...2A telah dia perolehi, tinggal lagi 3 yang belum dia perolehi untuk ujian percubaan UPSRnya minggu lepas. Semalam dia juga balik dengan ceria kerana dia dapat menjawab semua soalan lisan untuk ujian Sijil Darjah Enam Agama (SDEA)nya.

Sebagai ibubapanya, kami tumpang gembira dan bersyukur kepada-Nya. Rasanya tiada ibubapa yang tidak gembira melihat kejayaan anak2. Kita pastinya akan selalu ingat tentang hadis Nabi saw yang mengingatkan kita semua jika kita inginkan dunia hendaklah dengan ilmu, jika kita mahukan akhirat hendaklah dengan ilmu dan jika kita mahukan dunia dan akhirat hendaklah juga dengan ilmu.

Tapi kena ingat juga, hidup di dunia ini hanya sekejap dan sementara...akhirat jua kekal abadi. Jadi apa persediaan kita untuk diri kita dan anak2 menghadapi kehidupan yang kekal abadi di 'sana' nanti?

Hujung minggu lepas berpeluang mendengar perkongsian ilmu oleh seorang kaunselor dari Kementerian Pendidikan, Tuan Hj Engliman b. Roslan. Katanya :

1. Urusan keibubapaan adalah urusan syurga dan neraka sebagaimana Allah telah ingatkan kita dari surah at-Tahrim:6

2. Urusan keibubapaan adalah urusan untuk mencorakkan anak2 menjadi Yahudi, Nasrani, Majusi atau Mukmin sejati.

3. Urusan keibubapaan adalah urusan untuk kecemerlangan Tarbiyyah/Pendidikan untuk mencapai matlamat di dunia dan akhirat.Tarbiyyah yang pertama adalah tarbiyyah iman. Jika iman berjaya dididik, insyaAllah urusan lain akan mudah, tetapi jika tarbiyyah iman gagal, pasti akan banyak masalah timbul dalam kehidupan. Ini diikuti dengan tarbiyyah ibadah, akhlak, kemasyarakatan, jinsiyah(gender) dan jihad. Apa yang berlaku hari ini, pendidikan gender hendak diajarkan kepada anak2 kita tetapi imannya tidak dididik terlebih dahulu...sebab itu anak remaja hari ini ramai yang 'berani mati' untuk mencuba sesuatu yang Allah larang kerana di hatinya tidak ada rasa takut kepada Allah.

Umat Islam hari ini, akhirat mereka luput, dunia pun mereka tercicir. Realitinya hari ini anak2 keseorangan dalam mengharungi kehidupan mereka. Anak2 tidak dipandu untuk memilih jalan yang sepatutnya dipilih iaitu jalan yang lurus. Hati anak2 menjadi gelap dan keseorangan. Lalu mereka beralih kepada perkara2 yang tidak syarak dan jauh dari Allah.

Di akhir program, beliau mempertontonkan kepada hadirin klip video tentang zaman keagungan Islam, keadaan di Palestin sekarang, juga realiti yang berlaku kepada anak2 kita di Malaysia hari ini. Airmata saya mengalir tanpa dapat saya mengawalnya. Teringat anak2 sendiri, juga anak2 remaja kita....banyaknya kerja kita untuk sama2 membawa anak2 kita ke jalan yang lurus dengan keadaan kita sendiri yang banyak kelemahan di sana sini...dengan kita disibukkan dengan urusan dunia yang tak habis2.

Cukupkah dengan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan atau ibadah2 khusus yang lain? Tidak, ia tidak habis setakat itu...kita mesti ajak anak2 kita untuk faham Islam. Jadi setiap kali anak2 balik dari sekolah dengan membawa berita gembira tentang peperiksaan/ujian mereka, ia selalu mengingatkan saya...secemerlang itu jugakah akhirat mereka nanti?...berjayakah kami berdua sebagai ibubapanya untuk mengajarnya bahawa kejayaan yang sebenar adalah untuk kehidupan di'sana'?

Ya Allah...hanya kepada-Mu kami memohon kekuatan dan keampunan.

No comments: