Tuesday, August 31, 2010

Hari Raya

"Mi, adik suka la lagu raya tu", Dik Yam seronok mendengar petikan lagu raya untuk nada dering yang diiklankan di tv. Saya hanya senyum mengiringi keseronokannya itu. Mujurlah saya amat jarang mendengar radio, jika tidak, pasti lagu2 raya berkumandang ke udara. Saya lebih suka membaca atau riuh bersama Dik Yam di waktu saya lapang.

Telah lebih sedekad saya dan suami, kami tinggalkan nostalgia lagu raya...masa dan kefahaman tentang hidup telah mengubah persepsi kami tentang hari raya. Itu juga yang kami cuba fahamkan dan ajarkan kepada anak2. Tapi naluri anak2...kami tidak boleh nafikan tentang keseronokan mereka untuk menyambut hari raya...lebih2 lagi keseronokan mereka untuk bertemu dengan sepupu2 mereka yang hanya sekali dua berjumpa dalam setahun.

Kalau dulu, ketika masih bersekolah rendah, kawan2 selalu bertanya,"Mak awak dah buat berapa jenis kuih?...Mak saya dah buat macam2 kuih!!"....Masa tu siapa2 yang emak mereka telah menyediakan pelbagai kuih, pasti seronok. Semakin banyak jenis kuih yang emak mereka buat, seolah2 semakin seronok untuk menyambut kedatangan raya.

"Kawan kakak ada yang emak dia buat kuih?", saya bertanya kakak semasa kami sibuk 'mencetak' kuih siput (itu je yang saya buat sebab suami suka). "Ada juga, tapi ramai yang macam kita...beli je". Mujurlah anak2 kami pun tak berapa kisah tentang kuih, jadi mereka terima sahaja kuih apa yang saya pilih.

Kami hendak mengajar anak2 bahawa hari raya itu adalah hari kejayaan bagi orang2 yang berpuasa dengan rasa keimanan kepada Allah...ia bukan keseronokan kerana tidak perlu puasa lagi selepas berakhirnya Ramadhan.

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Engkau suka memberi keampunan. Ampunkanlah kami, ya Allah. Berikan kami kebaikan hidup di dunia dan di akhirat. Jauhkan kami dari azab api neraka. Ameen.

No comments: