Wednesday, August 18, 2010

Surat Untuk Adik2 Perempuanku (6)

Assalamualaikum adik2ku. Salam Ramadhan Kareem.

Segala puji hanya untuk-Nya, pemilik alam ini. Selawat dan salam untuk Rasulullah saw, Rasul dakwah dan tarbiyyah kita, juga untuk para sahabat baginda dan orang2 yang berjuang untuk menegakkan deen ini hingga datangnya Hari Penentuan.

Semoga adik2ku sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang-Nya, ceria dan gembira dengan kedatangan bulan yang di awalnya rahmat, pertengahan keampunan dan akhirnya pembebasan dari api neraka. Mudah2an ia akan membuahkan taqwa di akhirnya nanti sebagai bekalan perjalanan hidup yang seterusnya....hidup yang penuh dengan ujian untuk iman.

Adik2 yang aku kasihi,
Terlalu banyak kepincangan yang berlaku dalam kehidupan hari ini. Saban hari, kita dihidangkan dengan pelbagai kisah yang pelbagai juga 'tema'nya...ini termasuk tentang masalah remaja seusia kalian yang semakin menjadi2.

Sebagai seorang ibu, hatiku amat pedih melihat kerosakan yang berlaku. Kehidupan seperti tidak dipandu mengikut arah yang betul...tapi ia dipandu hanya berdasarkan hawa nafsu semata2. Lebih menyedihkan, di bulan mulia yang penuh berkat ini pun, ia berlaku.

Adik2 yang aku harapkan kebaikan untukmu,
Kita tiada pilihan. Kita wajib memilih agama sebagai panduan dalam kehidupan. Meminjam kata-kata Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, "agama adalah sumber kehidupan yang baik lagi sejahtera. Agama adalah penyelesaian, bukan punca kepada masalah". Dalam sebuah hadis, Rasulullah saw ada menyebutkan yang maksudnya,"Jika Allah kehendaki kebaikan kepada seseorang, maka dia akan diberikan kefahaman dalam agamanya(Islam)".

Aku tahu, ada di antara kalian telah layak untuk berumahtangga. Nasihatku, carilah yang 'beragama' iaitu Islam itu menjadi panduan dalam hidupnya. Jika dia seorang yang demikian, insyaAllah dia akan bersama2 denganmu melayari bahtera kehidupan dengan menjadikan Islam sebagai panduan (Ini termasuk melayan kalian dan anak2 dengan layanan yang baik).

Orang yang beragama, jika ada masalah yang timbul, dia akan merujuk kepada Yang Esa. Hatinya akan sentiasa berhubung kepada-Nya. Tapi, andai agama bukan panduan, mereka akan lari dari masalah tanpa cuba untuk menyelesaikannya tetapi dalam masa yang sama dia akan 'create' masalah yang lain....lalu jadilah hidupnya bertimpa2 dengan masalah...yang bukan sahaja menyusahkan dirinya sendiri, tetapi juga menyusahkan orang2 yang hampir dengannya. Terlalu banyak contoh di sekitar kita, adik2ku. Bukalah mati dan hati untuk kalian melihatnya.

Adik2 yang aku sayangi,
Takutlah kita akan kemurkaan Allah yang jika ia berlaku, bukan sahaja menimpa orang2 yang bersalah tetapi ia juga akan menimpa orang lain. Oleh itu adik2ku, marilah kita sama2 menasihati orang2 yang hampir dengan kita untuk sama2 mendekatkan diri kepada-Nya. Kita 'besarkan' Allah dalam kehidupan, bukan besarkan hawa nafsu yang tidak pernah puas. Ingatlah akan ancaman Allah terhadap orang2 yang ingkar kepada-Nya...tetapi ingatlah juga bahawa Allah itu Maha Pengampun, Maha Pengasih dan Penyayang.

Sempena bulan yang berkat ini, aku ingin mengajak diriku dan kalian untuk kita memperbaiki diri dan amalan2 kita. Ia pasti ada ujian walaupun untuk melakukan kebaikan, tapi marilah kita cuba sedaya upaya untuk kita menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Islam dengan sebaik2nya. Tidak ada daya dan kekuatan kecuali dari Allah - Rabb dan Illah kita.

Sekian dulu adik2ku. Jumpa lagi dan selamat beramal. Wassalam.



No comments: