Thursday, July 29, 2010

Bersyukurlah wahai diri...

Maksud hadis :'Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati sedangkan berpecah belah itu mengundang azab'. (HR Ahmad)

Suatu ketika kami diuji sedikit oleh-Nya. Apa yang kami berdua harapkan tidak kami perolehi walaupun usaha yang sepatutnya telah dibuat. Kami agak sedih dan sedikit kecewa. Beberapa hari rumah agak sunyi dari gurau senda, masing2 banyak diam dari bercakap.

Orang Islam dianjurkan supaya bersolat sunat ketika kesedihan/kekecewaan/kegembiraan dihadapi. Kami melakukannya, sendiri2, dengan doa dan harapan agar Allah beri kami kelapangan hati dan ketenangan fikiran. Dalam masa yang sama kami sedikit demi sedikit cuba melupakan kekecewaan yang kami alami dan kami melihat apa yang telah ada pada kami.

Dalam beberapa hari saja, Allah datangkan kelapangan hati serta ketenangan fikiran kepada kami. Kami bermuhasabah - kenapa perlu sedih dan kecewa dengan apa yang kami tak dapat? Sedangkan selama ini kami ada semuanya...kenapa kami tidak lebih bersyukur dengan apa yang telah dan sedang kami miliki? Kenapa mesti kami bersedih dan kecewa kepada sesuatu yang belum pasti?

Dengan izin-Nya juga saya terbaca hadis yang saya tulis di atas. Ia seperti satu tazkirah untuk kami. Rancangan motivasi di radio juga seperti membangunkan kami apabila motivatornya bercakap hal yang sama. Ya Allah...terlalu banyak sebenarnya yang telah Engkau berikan kepada kami, hanya kami yang gagal untuk merasainya kerana ianya telah ada depan mata, lalu kami menganggapnya sebagai biasa2 sahaja.

Hari ini, kami saling ingat-mengingatkan, jangan fikirkan apa yang belum pasti kita perolehi, tapi bersyukurlah banyak2 dengan apa yang telah dan sedang kami miliki. Fikirkan bagaimana kami boleh berkongsi manfaatnya dengan orang lain. Kami mahu jadi manusia yang bersyukur....

Ya Allah...kami memohon keampunan kepada-Mu.

2 comments:

nadz said...

assallamualaikum,
betul tu..mama juga biasa merasai itu...alhamdulillah nikmat tuhan terlalu banyak buat kita..bila sedikit tidak diperolehi..itu mungkin sedikit dugaan

Alhamdulillah atas nikmat yang lain
salam ziarah.

ROS said...

Waalaikummussalam kak nadz,

begitulah selalunya...kita lupa apa yang ada di depan mata tapi berharap kepada yang belum pasti milik kita.

InsyaAllah, selepas ini akan sentiasa beringat.

Terimakasih sudi berziarah :)