Friday, August 13, 2010

Di Mana Nak Bertudung?

"Kak...tolong ambil surat kat peti surat tu".

"Ok...", jawab kakak sambil menuju pintu.

"Kak! Mana tudungnya? Menonong je nak keluar!".

Kakak tersengih, sedar akan kesalahannya, lalu cepat2 mengambil dan menyarung tudungnya.

"Kita ni pakai tudung bukan sebab nak keluar berjalan je...asalkan kaki kita melangkah keluar dari pintu rumah...kena pakai tudung untuk tutup rambut, kepala, leher dan bahagian dada....ni bukan umi cakap, tapi Allah suruh semua orang perempuan Islam supaya buat macam tu". Bukan kali pertama saya 'membebel' perkara benar ini...tapi begitulah anak2 kita yang kena sentiasa diingatkan.

Anak sulung saya belum wajib menutup aurat, tapi saya telah membiasakannya bertudung sebelum dia berusia setahun, begitu juga anak bongsu saya. Anak lelaki pula saya biasakan dia berbaju (walaupun di rumah) dan berseluar panjang atau seluar di bawah lutut juga sejak dari awal lagi. Semuanya ini saya dan suami lakukan hanya kerana Allah, dengan doa dan harapan setiap masa agar anak2 boleh menjaga aurat dan akhlak mereka seumur hidup mereka.

Dalam satu majlis ilmu yang telah saya hadiri, ustaz ada menyebut kebanyakkan kita salah faham tentang aurat terutama yang berkaitan dengan tudung. Orang perempuan ni biasanya, kata ustaz, beranggapan pakai tudung tu kalau nak keluar berjalan, ke bandar contohnya...tapi nak sidai kain, pergi kedai belakang rumah, sapu2 sampah di halaman rumah, tebas2 rumput keliling rumah, main badminton dengan suami dan anak2 depan rumah....tak pakai tudung. Sedangkan aktiviti itu tetap mewajibkan orang2 perempuan untuk bertudung yang menutup aurat. Ustaz kata semua itu berlaku sebab pada anggapan mereka semua aktiviti itu dilakukan di kawasan rumah sendiri, jadi kenapa nak bertudung pula?

Kadang2 di dalam rumah pun orang perempuan wajib bertudung...bila? Bila ada tetamu lelaki yang bukan mahram termasuklah anak saudara lelaki sebelah suami atau ada abang /adik ipar lelaki...(kita boleh rujuk dalam al-Qur'an siapa yang dipanggil sebagai mahram kita).

Jadi, secara ringkasnya, sebaik sahaja seorang perempuan itu melangkah keluar pintu rumahnya, maka wajib untuknya menutup auratnya....tak kiralah samada nak berjalan jauh atau sekadar melakukan aktiviti di halaman atau keliling rumah.

InsyaAllah, hal ini tidak menyusahkan kerana Allah tidak menjadikan Islam itu untuk menyusahkan manusia, tapi ia untuk kesejahteraan kita hamba-Nya. Cuma perlukan sedikit kesedaran dan kesabaran untuk membiasakan yang betul dalam hidup kita sebagai seorang Islam. Mungkin boleh digunakan kesempatan di bulan Ramadhan yang berkat ini untuk kita melangkah menuju kepada kehidupan yang menepati kehendak Allah dan Rasul-Nya. Jangan segan untuk melakukan perubahan yang baik, lebih2 lagi jika ianya adalah perkara wajib.

Mudah2an kita sentiasa mendapat petunjuk-Nya. Ameen.

No comments: