Thursday, August 26, 2010

Tudung lagi...

"Mi, semua kecik la, mi....dahlah tu ada belah kat belakang pula", kakak tak puashati. Dia sedang membelek2 tudung untuk dipadankan dengan warna baju rayanya.

"Yang kedai tadi tu takde belah belakang, tapi pendek", dia mengomel lagi.

"Kalau pendek, kecik, ada belah belakang...kakak nak ke?", sengaja saya menguji.

"Heee...taknak la, mi!!. Mi, kita beli je lah kain tudung macam umi punya...nanti umi buatkan untuk kakak, boleh?", dia memujuk.

Haaa....itulah sebenarnya yang saya harapkan dari mulutnya....beli kain tudung bidang 60 inci, buat sendiri....habis cerita...tak payah nak komplen keciklah, pendeklah, bla..bla..bla...

Suami saya setuju sangat dengan cadangan kakak.

Itulah dilemanya untuk anak kami mencari tudung yang sesuai dan menutup aurat dengan sempurna. Dia sendiri boleh menilai tudung2 yang dilihatnya sebenarnya tidak menepati ciri2 menutup aurat. Kami masih berkompromi dengannya pasal soal t-shirt labuh dan seluar panjang, tapi soal tudung...memang semua tak boleh nak pakai. Mungkin dia belum dewasa, tapi kami mesti menyokong kehendaknya untuk menutup aurat dengan sempurna seratus peratus. Sekurang2nya dia telah ada nilai yang dipegang dalam dirinya tentang tudung yang bagaimana yang dikatakan sebagai menutup aurat.

Seorang teman menjual tudung yang agak besar. Katanya rata2 pembeli akan bertanya, "...yang kecik sikit takde, ke?".....

Sekarang ni timbul pula fesyen seperti bonggol unta. Rasulullah pernah sebut dulu tentang cara berpakaian begini yang tiada di zaman baginda tetapi akan muncul....dan sekarang ia telah muncul...Itu belum lagi cerita tentang busana muslimah yang saya pun tak tahu kat mana yang dikatakan sebagai muslimah jika ia hanya menutup kulit tapi tidak menutup bentuk badan.

Dunia telah berada di akhir zaman. Kebanyakkan perkara2 yang Rasulullah saw sebutkan yang akan berlaku di akhir zaman, telah berlaku. Hanya iman yang boleh memandu kita membuat pilihan yang betul.

Marilah kita bersungguh2 menggunakan peluang beribadat di bulan Ramadhan yang sedang melalui 10 kedua ini untuk lebih dekat dengan Allah, untuk lebih mencintai Rasul-Nya, untuk lebih memahami deen Islam yang syumul ini. Carilah ruang dan peluang untuk kita belajar memahami Islam yang betul.

No comments: