Tuesday, August 17, 2010

Puasa, anak2 dan sekolah.

Telah seminggu kita berpuasa. Alhamdulillah kakak dan abang masih kuat untuk berpuasa. Abang pun tak bising macam tahun lepas nak berbuka bila balik sekolah. Puasa kali ni, sekolah balik seperti biasa.

"Puasa kali ni kita ke bazar ramadhan 2-3 kali je seminggu, bukan tiap2 hari", suami memberi syarat kepada anak2. " Kita beli yang kita rasa nak makan je...bukan nampak apa pun semua nak dibeli", tambah suami. Hmm...puaslah abang berkira2, bila kuota 2-3 hari dah habis, dia berkata2 sendiri, " alamak, dah tak boleh ke bazar ramadhan lagi la ni...", suami saya yang mendengar senyum sendiri. Tapi hakikatnya, tiap2 hari singgah untuk beli tepung pelita dan puding kesukaan anak2!!

Isnin baru ni anak2 balik dengan basah kuyup. Hujan lebat, basah semua sekali termasuk buku2 dalam beg. Mungkin kesejukan, selepas mengaji kakak dan abang tidur, tak sampai hati kami nak melarangnya. Mereka bangun bersolat isyak agak lewat sebelum menyambung tidur...kakak tak bertarawih malam tu... Esoknya ada ujian bulanan di sekolah. Saya berpesan,"baca bismillah dan doa masa nak mula jawab, baca arahan apa yang soalan nak, bukan jawab apa yang kakak dan abang nak...", masing2 mengangguk sambil bersalam. Periksa kali ini, saya dan suami tak bising menyuruh mereka mengulangkaji. Tak sampai hati rasanya nak gesa2 mereka mentelaah buku2 selepas seharian di sekolah dalam keadaan berpuasa...tapi doa dan harapan dari kami tak pernah putus agar Allah mudahkan anak2 di sekolah.

Puasa kali ini anak2 seperti telah bersedia menghadapinya. Mungkin sebab ia sering diingatkan sejak bulan Rejab lagi. Alhamdulillah...anak2 semakin matang dalam menunaikan kewajipan...itulah juga doa dan harapan kami selalu.

Ya Allah, mudah2an perubahan positif anak2 berkekalan. Jadikan kami ibubapa yang sentiasa mendoakan kebaikan untuk anak2 kami. Jadikan kami ibubapa yang sabar. Ameen.

No comments: