Monday, July 5, 2010

Surat Untuk Adik2 Perempuanku (5)

Assalamualaikum wbt....adik2 yang aku doakan kebaikan untuknya selalu. Apa khabar? Semoga kalian sihat hendaknya.

Alhamdulillah, segala puji hanya untuk-Nya, pemilik alam ini. Selawat dan salam untuk Rasulullah saw, ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Adik2ku, selamat kembali semula ke IPT masing2 selepas bercuti panjang. Semoga ada semangat baru untuk menuntut ilmu dan akan kalian gunakan untuk membangun ummah. Kepada adik2 yang baru masuk ke alam pekerjaan, selamat menempuh fasa baru dalam kehidupan. Bekerjalah sebaik mungkin. Sesibuk mana pun kita, jangan lupa hak untuk diri kita, hak untuk orang2 di sekeliling kita dan paling utama hak Allah yang mesti kita tunaikan.

Adik2ku yang aku kasihi, beberapa hari lepas ada seseorang remaja seperti kalian, menghantar mesej. Katanya dia terkejut dengan kehidupan sosial para pelajar sepertinya di tempat barunya. Nasihatku kepadanya juga kepada adik2 lain yang 'terperanjat' dengan keadaan sosial yang tidak soleh - kuatkan iman kalian. Hanya iman yang kuat dapat menghalang kalian dari terikut2 dengan kehidupan yang tidak sebagaimana Islam kehendaki.

Jadilah umpama ikan yang tidak masin dagingnya walau duduk di air masin. Pilih kawan2 yang baik. Siapa rakan kita adalah cermin kepada diri kita . Aku tahu kehidupan di IPT kerana aku telah melaluinya. Di situ kita ada pilihan, ke arah mana kita nak halakan kehidupan. Kita jauh dari ibubapa yang tidak tahu pun apa kita lakukan, samada perkara baik atau buruk. Tapi soallah diri kalian setiap kali melakukan sebarang tindakan - Allah sukakah? Ibubapaku gembirakah andai mereka tahu?

Adik2 yang aku ingati, berdoalah setiap masa. Sebagai manusia, kita banyak keinginan dan harapan. Keinginan dan harapan yang hanya akan kita perolehi dengan izin-Nya. Bagaimana kita yang tidak punya apa2 ini malas untuk berdoa sedangkan Allah lah Yang Maha Kaya? Dalam satu hadis qudsi Allah berfirman yang maksudnya 'barangsiapa yang tidak berdoa kepada-Ku nescaya Aku murka kepadanya' (Hadis qudsi riwayat 'Askari dalam kitab Mawa'id dari Abu Hurairah dengan sanad hasan).

Hadis riwayat Bukhari bermaksud 'Doa itu merupakan inti ibadah'. Berdoalah, adik2ku, baik di waktu senang dan tenang, apatah lagi di waktu kita susah. Janganlah pula kita hanya berdoa sewaktu susah tetapi melupakan-Nya di saat kita senang. Ingatlah Allah di waktu senangmu, mudah2an Allah akan mengingatimu di waktu kalian susah. Ingatlah juga, tanpa bantuan dan izin-Nya kita tidak mungkin mendapat nikmat dan kesenangan.

Jangan biarkan hari2 kita berlalu tanpa kita berdoa kepada Allah Yang Maha Pemurah. Berdoalah selalu agar langkah yang kalian bawa adalah langkah untuk mencari dan mengharap redha-Nya. Sebaik2 doa yang selalu Rasulullah saw baca adalah apa yang kita selalu baca di akhir doa - Ya Allah berilah kepadaku kebaikan di dunia dan akhirat dan jauhkan aku dari api neraka. Mintalah dengan sesungguh hati. Apa lagi yang kita harap jika bukan kebaikan kehidupan dunia dan akhirat kita? Kita amat memerlukan pertolongan Allah untuk melalui kehidupan yang semakin menguji keimanan setiap masa. Janganlah kesibukan kita menjadi alasan untuk kita tidak berdoa.

Berdoalah adik2ku...aku juga akan selalu berdoa untuk kebaikan kalian. Sekian dulu untuk kali ini. Jumpa lagi di surat akan datang, insyaAllah. Wassalam.

2 comments:

asyeqen said...

Salam perkenalan,

Saya baru mengenali blog ini.....seronok baca insyaAllah akan saya ikuti.......



p/s;http://akubermonolog.blogspot.com

ROS said...

Salam perkenalan juga dari saya untuk asyeqen. Semoga apa yang ada dapat dikongsi bersama :)