Friday, July 23, 2010

Ujian Sakit

Beberapa hari ni, rumah macam klinik...bunyi batuk kami sekeluarga silih berganti. Orang kata mungkin sebab banyak makan buah - rambutan, manggis, durian...tapi itu kata orang...abang yang paling teruk walaupun abang tidak makan walau sedikit pun buah2an tempatan yang sedang musim sekarang ni... Allah lah yang mengizinkan ianya berlaku walaupun abang tak makan buah2an itu. Kakak dah mula baik dari batuk dan selsemanya.

Semalam awal pagi ke klinik 24 jam cari ubat untuk Dik Yam yang dah mula batuk dan selsema...Dik Yam ni makan semua buah2an tempatan yang ada. Pagi2 pun dah mencari2 di bawah pokok manggis di tepi rumah, kalau2 ada manggis yang jatuh @ masak. Suka sangat dia dengan manggis.

Sampai di klinik, ada seorang pemuda tertidur sementara menunggu dipanggil masuk. Sakit sangat agaknya, kesian dia...dalam hati saya berkata. Tak lama tu dia terjaga, suami saya senyum dan menyapanya. Katanya dah 3 hari dia sakit perut, seperti banyak angin tapi angin tak mahu keluar. Dah habis ubat untuk keluarkan angin diminum, tapi belum juga baik,sakitnya bukan main, katanya.

Balik rumah, suami pula rasa lain macam di perut dan pinggangnya. Sepanjang malam dia tak lena tidur. Pagi tadi suami ke klinik....doktor kata ada angin dalam usus besarnya yang menyebabkan dia sakit dan tak boleh buang air besar seperti biasa. Doktor nasihatkan suami supaya tidak makan makanan berprotein, jadi hari ni suami hanya makan nasi dan sayur rebus. Subhanallah. Kami teringat pemuda semalam...mungkin itu juga yang dia alami.

Begitulah...sakit dan sihat adalah ujian. Jika sakit, Allah nak tengok adakah kita sabar atau mengeluh. Rasulullah telah mengingatkan kita, sakit adalah ujian dan jika kita sabar, ia akan menghapus dosa2 kita. Sihat juga ujian untuk kita. Apa yang kita lakukan sewaktu kita sihat? Dan semua itu akan ditanya sewaktu kita dihidupkan kembali kelak. Jadi, marilah kita gunakan peluang sihat untuk membuat perkara2 yang disukai Allah, agar kita tidak menyesal 'di sana' nanti.

2 comments:

nadz said...

Assallamualaikum,
Semuga anakanda sekeluarga akan segera sembuh.

ROS said...

Wa'alaikummussalam kak nadz,
terimakasih atas doanya...:)