Monday, June 28, 2010

Cinta dan Kasih Sayang (3)

Saya sedang membaca salah satu daripada beberapa buku terbaru dalam koleksi - Kompas Cinta, penulisnya A. Ubaidillah Alias, penerbit RijalMedia (Saya membelinya di Pesta Buku Selangor yang sedang berlangsung sekarang sehingga 5 Julai '10).

Bahasa dan penerangan yang mudah untuk difahami. Saya membacanya kerana saya ada ramai adik2 angkat yang masih remaja dan sedang menempuh alam remaja yang penuh dugaan dan cabaran. Kadangkala saya menjadi tempat rujuk tentang soal hati dan perasaan. Saya pernah muda dan remaja, saya telah melaluinya, saya tahu apa rasanya. Cuma cabaran di masa kini lebih lagi kerana teknologi terkini menyediakan ruang tanpa sempadan. Rasanya buku ini juga sesuai untuk pasangan yang telah lama berumahtangga - untuk refresh apa yang telah bertahun dilalui di alam rumahtangga, juga sebagai panduan dalam menasihati anak2.

Dalam buku ini mengatakan :

Menurut hadis, orang yang sedang jatuh cinta lebih cenderung untuk selalu mengingat dan menyebut orang yang dicintai.

Maksud hadis : Barangsiapa yang mencintai sesuatu akan kerap menyebut tentang yang dicintainya.

Maksud hadis : Barangsiapa yang mencintai sesuatu akan menjadi hamba kepada yang dicintainya.

Ulama memperincikan dari hadis2 ini :
1. Lebih suka berbicara dengan yang dicintai dibandingkan dengan yang lain.
2. Lebih suka bersama dengan yang dicintai dibandingkan dengan yang lain.
3.Lebih suka mengikuti kemahuan yang dicintai dibandingkan kemahuan orang lain atau diri sendiri.

Siapa diri anda? Daripada persoalan ini, anda akan mengetahui siapakah sebenarnya yang anda cinta :

1. Allah dan Rasul-Nya kah yang dicintai?
2. Manusiakah yang dicintai?
3. Atau nafsu serakah yang dicintai?

Maksud hadis : Yang paling kukuh keimanan ialah berkawan kerana Allah, bermusuhan kerana Allah, cinta kerana Allah dan membenci kerana Allah (HR Tabarani dari Ibnu Abbas r.a)

Semoga cinta yang ada dihati kita adalah cinta yang benar, cinta yang hanya mengharap redha Allah semata2, bukan cinta yang berpaksikan hawa nafsu dan dorongan syaitan yang Allah laknat. Wallahua'lam.

No comments: