Friday, July 23, 2010

Puasa Dah Dekat, Mi..

"Kakak dah bau puasa la, mi".
"Ha'ah...umi pun, kak".
"Kalau nak azan kat tv tu lagi... 'muzik'nya ingatkan kakak bila waktu petang disiarkan waktu berbuka".

Betul, adakalanya saya sendiri pun seperti terbau seperti di bulan Ramadhan. Hanya Allah yang maha mengetahui...mungkin semua itu sebenarnya sebagai ingatan untuk kita bersedia dari segi mental dan fizikal untuk menghadapi bulan tarbiyyah. Di bulan Rejab dan Sya'aban juga biasanya mulut pun selalu terasa pahit, makan tidak begitu berselera seperti di bulan2 yang lain.

Kakak ada berpuasa sunat sepanjang dua bulan ni...kawan2nya di sekolah pun ramai yang berpuasa sunat. Ustaz dan ustazahnya mengingatkan supaya banyak berpuasa dan bersolah sunat, lebih2 lagi UPSRnya akan dihadapi pada bulan September nanti. Ini yang saya suka dengan sekolah anak2 kami, ustaz dan ustazahnya sama2 mengingatkan kepada murid2nya tentang ibadah2 sunat.

"Yeaa...tak sabar rasanya nak puasa", kata abang dengan ceria pada suatu petang sebaik saja balik dari sekolah.
"Kenapa abang suka dengan puasa?", tanya ayahnya.
"Sebab ada bazaar Ramadhan..".
"Ya Allah...sebab tu abang suka bulan puasa? Teruknya!!", sampuk kakak.
"Hmmm...abang...abang... Bulan puasa ni kan bulan nak didik hawa nafsu, bukan nak ikut semua kehendak nafsu terutama nafsu makan", nasihat ayahnya.
"Yelahhh...".

Anak2 memang kena selalu diingatkan kenapa kita berpuasa. Nak marah pun tak boleh...apa kurangnya saya masa kecil dulu, jika bertanya pada mak, sayalah yang paling banyak kerenah di bulan Ramadhan...itu dulu...sekarang giliran saya untuk melayan kerenah anak2 berpuasa...:)

No comments: