Saturday, October 23, 2010

Suka nasyid, tapi...

Anak lelaki saya suka sangat dengan nasyid Maher Zain dan saya tak sangka dia boleh menghafal lirik dalam bahasa Inggeris itu dengan hanya mendengar.

"Best sangat nasyid tu, bang?", sengaja saya menimbulkan soalan berbentuk provokasi.

"Wuihhh....best, mi....abang suka sangat!", itulah jawapan setiap kali soalan yang sama saya ajukan.

"Tapi kalau dengar nasyid macam tu, patutnya kita jadi lebih baik, kan?...kena jadi anak soleh, tak lambat2kan solah, dengar nasihat umi ayah....betul tak bang?", ayahnya pula mencelah.

"Hmmmm.....".

Itulah juga cerita kita orang dewasa. Kadang2 kita tak ambil pun pengajaran dari nasyid2 yang baik atau dari buku2 yang baik yang kita telah baca (saya pun macam tu...)....ia hanya sekadar menjadi suka2 - suka dengar nasyid yang baik / suka baca buku yang baik....tapi empunya diri masih macam tu juga....belum jadi baik juga...

Kadang2 bimbang juga kalau2 kita suka penasyid tu sebab dia kacak, misalnya. Kita tidak meletakkan neraca yang betul kenapa kita suka dia. Saya ada terbaca, ada yang terjerit2 masa Maher Zain buat persembahan baru2 ni....Pelik rasanya, Maher Zain seorang penasyid...bukan rockers.

Maher Zain menjadi penasyid kerana dia hendak berubah menjadi lebih baik...sepatutnya itu yang menjadi teladan untuk kita...bukan suka Maher Zain atas sebab yang lain. Saya pernah terserempak dengan kumpulan nasyid terkenal semasa saya belajar dulu. Biasa je....tapi saya terperanjat bila ada sekumpulan remaja perempuan di belakang saya riuh rendah bila tersedar ada kumpulan nasyid tersebut di depan saya....dan yang saya nampak, penasyid2 itu pun seperti serba salah dengan remaja2 perempuan tersebut. Saya jadi malu sendiri.

Nasyid didengar untuk dihayati dan diambil iktibar inti patinya, bukan terbuai dengan kelunakan suara dan susuk luaran penasyid. Itu yang kita kena jaga hati dan perasaan kita bila mendengar nasyid, sebab secara asasnya nasyid itu mengajak orang jadi baik, bukan sebaliknya. Wallahua'lam.

No comments: