Sunday, October 10, 2010

Dilema Wanita Lambat Jodoh

Wanita lambat kahwin sering di salah tafsir. Berbaik dengan wanita bersuami, mungkin dianggap hendak merampas suami orang. Membataskan pergaulan pun dikata orang katanya tak tahu bercampur jiran....hmm...pendek kata, semuanya seperti serba tak kena di mata orang lain. Amat sedikit sebenarnya yang cuba untuk memahami dilema wanita yang lambat berkahwin.

Seorang yang rapat dengan saya mengalami demikian. Katanya, dia membataskan pergaulan dengan jiran2nya yang lebih kurang sebayanya adalah untuk mengelakkan salah faham yang dia mungkin akan 'merampas' suami orang. Apatah lagi, bila suami jiran depan rumahnya, pantang melihatnya keluar membersihkan rumah, si suami orang ini pasti juga akan keluar, kononnya membersihkan rumahnya juga. Malah adakalanya berani menegur dengan usikan yang bagi kami 'usikan gatal lagi mengada2' tatkala si isteri tiada di rumah...tetapi tidak pernah dilayan oleh teman saya. Yang kelakarnya, setiap pagi bila masing2 hendak keluar bekerja, buat2 tak nampak pula....sebab apa?....sebab ada isteri bersamanya!!.

Bukan sedikit cerita suami orang terpikat dengan orang lain. Semuanya mungkin bermula dari tegur sapa yang biasa2 sehingga akhirnya melalut pula hingga jatuh cinta dan bercerai berai di pihak yang telah berumahtangga. Inilah yang sungguh2 dielakkan oleh teman saya itu.

Siapa yang tidak ingin berumahtangga dan punya keluarga? Setiap orang pasti mengimpikan sebuah keluarga yang bahagia. Saya kasihan kepadanya. Saya hanya mampu mendoakannya selalu mudah2an Allah temukan jodoh yang baik untuknya selepas sekian lama , yang saya pasti, dia juga mengharap. Saya katakan padanya supaya tetap dengan pendiriannya itu, jangan peduli apa orang lain kata....yang penting dia tahu mana yang betul.

Cuma kadang2 rasa kesal, kenapa wanita yang lambat jodoh sering disalah tafsirkan? Bagi wanita normal, saya kira itu bukan pilihan mereka untuk melambat2kan jodohnya.

No comments: