Tuesday, November 2, 2010

Kakak

Semalam cutikan anak2 dari sekolah sebab bawa kakak melawat bakal sekolah menengahnya di Shah Alam, insyaAllah....disamping menghantar borang2 yang perlu.

Dengar2nya dah ada 4 kelas untuk tingkatan 1 tahun depan tapi kami tetap mencuba (dengan harapan yang menggunung!!).

Jawapan ustaz Muhd Asri sedikit melegakan, "InsyaAllah....ada lagi peluang...kita akan panggil temuduga dalam 20hb....2-3 hari lepas tu dapatlah jawapan", katanya lembut dan memberi sedikit harapan kepada kami.

Dalam kereta, kakak senyap. Ayahnya menegur, "Kenapa kakak senyap je?...tak seronok ke?".

"Hee...kakak suka sangat, yah, sekolah ni...sampai kakak tak boleh nak cakap apa!".

"Oo..ye ke...alhamdulillah...itulah yang umi dan ayah nak dengar....tapi kakak tak kisah ke kakak takde kawan dari Johor?", sengaja saya menduga.

"Alaa...kakak tak kisah..nantikan dapat kawan baru, yang penting kakak seronok sangat kalau dapat sekolah kat situ...", kakak masih teruja.

"Ayah pun rasa seronok dengan sekolah tu...kakak dengar tadi, kan, ustaz tu bagi tazkirah untuk pelajar2 tingkatan 3...".

"Ye...kakak dengar...hee...best la yah!!!", seronoknya kakak.

"Tapi kakak jangan lupa doa dan solah hajat...mudah2an Allah izinkan kakak sekolah di situ. Umi dan ayah pun akan berdoa dan solah hajat".

"Abang pun nak sekolah kat situ la, yah...Kita pindah Shah Alam nak yah? Nanti umi boleh mengajar kat situ, ayah boleh kerja kat UiTM Shah Alam, adik boleh sekolah tadika kat situ juga", abang mencelah tiba2.

Kami ketawa bersama....anak2....kadang2 buah fikiran mereka boleh diterima akal.

Kata orang, sekali anak kita melangkah keluar (tinggal di asrama) untuk menuntut ilmu, ketika itu adalah saat kita akan 'kehilangannya'....dia akan balik sesekali apabila cuti kerana sebahagian besar masanya akan digunakan untuk menuntut ilmu. Sedih sebenarnya kami berdua bila memikirkan hal itu....tapi kami buang jauh2 kesedihan itu. Kami mahu melihat anak kami berjaya dunia dan akhiratnya sebab itu kami memilih sekolah yang kami rasa amat sesuai untuk anak kami.

Ya Allah, kabulkan harapan dan cita2 kami. Jadikan kami tetap berada di atas jalan ini. Jadikan kami dikalangan orang2 yang berguna untuk Islam. Ameen.

No comments: