Friday, October 15, 2010

Ayat2 Cinta

Saya terpengaruh dengan kata orang tentang kehebatan novel "Ayat-ayat Cinta" sewaktu ia mencetuskan fenomena sedikit masa dulu...tapi taklah sampai membeli novel tersebut...saya meminjamnya dari seorang anak kepada teman rapat kami.

Memanglah sewaktu membacanya mungkin sedikit terbuai emosi...tapi cukuplah...saya katakan kepada suami, saya tak akan membaca novel seperti itu lagi. Kerana apa? Kerana saya sebenarnya telah memiliki watak utama yang sebenar....ia bukan sekadar ilusi di dalam novel!!.

Kesimpulan yang saya buat - pasangan kita adalah yang terbaik untuk kita. Sesibuk mana pun dia, saya dan anak2 tetap diambil tahu keperluan kami. Ibubapa saya adalah juga ibubapanya. Adik beradik saya adalah juga adik beradiknya (tapi dalam batasan syarak). Kemana pun dia pergi, dia meninggalkan kasih sayangnya untuk kami. Ingatannya untuk saya dan anak2 supaya taat kepada Allah dan Rasul-Nya sentiasa ada. Bukan tiada perselisihan, tapi dia selalu mengalah terlebih dulu supaya keadaan tidak bertambah keruh. Apa lagi yang saya nak cari?

Ayat2 cinta kami adalah doa2 yang sering saya dan anak2 'Ameen'kan lewat solah2 berjemaah kami. Ujian dalam membesarkan anak2 tetap kami hadapi, tapi saya tahu, doanya supaya saya dan anak2 menjadi insan soleh dan solehah, sentiasa ada. Dia selalu ingat dia ketua keluarga dan Allah akan tanya akan tanggungjawabnya. (Saya juga pasti akan ditanya tentang tanggungjawab saya ke atas keluarga saya).

Ya Allah, jadikanlah anak cucu kami di kalangan orang2 yang mendirikan solah. Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penenang hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang2 yang bertaqwa. Ameen.

No comments: