Thursday, June 3, 2010

Sama2 renungkan....

Salah satu hadis yang selalu saya ingat adalah hadis yang bermaksud 'Setiap anak itu lahir dengan fitrah (suci bersih), maka ibubapanyalah yang mencorakkan anak mereka menjadi yahudi, nasrani atau majusi". Hadis ini saya tahu sejak di sekolah rendah dan ia kekal sehingga kini - lebih2 lagi setelah mempunyai anak sendiri.

Untuk mendidik anak supaya tidak menjadi yahudi, nasrani atau majusi, dalam kehidupan yang serba menguji iman hari ini, bukan sesuatu yang mudah. Hati ini sering gundah gulana terutama dalam senario kehidupan remaja hari ini yang kita baca dan kita lihat. Dekatkah kita dan anak2 dengan Allah? Fahamkah kita dan mampukah kita untuk memahamkan tentang Islam yang sepatutnya menjadi 'way of life' bagi setiap yang mengaku Islam itu agamanya?

Membaca tulisan ustaz Hasrizal di dalam blognya tentang bagaimana yahudi mendidik anak2 mereka seawal usia 3-4 tahun untuk memusuhi penduduk Islam Palestine, membuat saya termenung dan menyoal diri sendiri-apa yang aku telah lakukan untuk anak2ku mengenal Islam, Allah dan Rasul-Nya?. Setiap anak yahudi dididik untuk menjadi yahudi sejati, menjadi tentera yahudi yang wajib mempertahankan 'bumi Israel' dari orang Arab dan Islam yang dianggap oleh mereka sebagai anjing.

Marilah kita kembali kepada kekuatan iman, taqwa, akhlaq, sabar dan pergantungan kepada Allah swt dengan bersumberkan asas kekuatannya iaitu al-Qur'an dan as-Sunnah. Inilah kekuatan hakiki yang paling ditakuti oleh yahudi.

No comments: