Wednesday, June 9, 2010

Bacalah

Membaca adalah satu nikmat. Dengan membaca kita memperoleh banyak pengetahuan...tetapi dengan syarat apa yang kita baca itu adalah bahan bacaan yang memberi manfaat.

Suami saya tahu minat saya membaca, maka setiap bulan sekurang2nya sebuah buku baru akan saya dapat. Jika dia tidak sempat membacanya, saya akan berkongsi apa yang telah saya baca.

Anak2 juga suka membaca. Beberapa hari ni, abang menyelongkar semula susunan majalah kanak2 yang ada...dia pun dah mula merasai nikmat membaca...hingga kadangkala dia tidak perasan apa yang berlaku di sekitarnya. Dulu abang tak minat membaca, hanya kakak yang sejak pandai membaca amat suka membaca buku2 yang kami belikan untuknya. Alhamdulillah sekarang ni abang dah suka membaca. Untuk anak2 juga suami saya suka meraikannya dengan memilih dan membeli bahan bacaan yang baik dan sesuai dengan mereka.

Seorang rakan, surirumah seperti saya, setiap pagi jika dia turun ke dapur di tingkat bawah rumahnya, dia membawa sekali satu beg buku2 yang akan dibacanya sepanjang hari itu. Umurnya telah melebihi separuh abad, tetapi apa saja topik yang dibincangkan dia boleh 'masuk'...hasil dari minatnya yang suka membaca. Saya suka bercakap dengannya kerana maklumat dan ilmu yang ada padanya bersifat kontemporari walaupun dia hanya surirumah.

Bacalah...Itu juga yang mula2 Allah serukan kepada manusia. Banyak yang akan kita perolehi dengan membaca. Percayalah.

No comments: