Tuesday, May 25, 2010

Kenduri kahwin

"Mi, cuba umi tengok kakak tu, lain sangat rupanya", kata kakak separuh berbisik.

"Hmmm....dalam Islam takde macamtu, kak. Yang wajib tu nikahnya....bersolek, bersanding, makan beradab...semua takde dalam Islam", saya menjawab juga separuh berbisik. Kakak mengangguk faham.

"Adik tak suka la bunyi bising tu! Kenapa ada bunyi macam tu, Mi? Kalau nasyid untuk Palestin tu adik tahu la...", dik Yam pula merungut tentang muzik karaoke yang bisingnya menyakitkan hati dan telinga.

Sesekali ada kenduri kahwin di rumah saudara dekat, inilah dilema yang sering kami hadapi. Banyak yang kami kena terangkan kepada anak2 apa sebenarnya yang dituntut dalam Islam tentang majlis perkahwinan. Biasanya kedatangan kami hanya untuk memenuhi undangan yang wajib kami penuhi. Jika terpaksa berlama2 di situ, saya lebih senang untuk memilih berada di dapur tuan rumah. Banyak kerja2 di dapur yang boleh saya bantu.

Tuan rumah kata bunyi2an itu untuk hiburan penduduk kampung yang datang 'rewang' (gotong royong) membantu menjayakan majlis. Ini saya biasa dengar dari orang lain juga...Sedih selalu bertamu di hati...perkahwinan yang sepatutnya dimulakan dengan perkara2 yang baik2 sahaja dicemari dengan perkara2 yang sebaliknya...Orang kata kalau orang muda yang berkaraoke tu patut la juga sebab itu 'nature' biasa orang muda, tapi kalau dah beruban pun teringin juga nak berkaraoke...hmmm....tak tahulah apa nak jadi....Karaoke ni buat semua orang 'perasan' suara mereka sedap!!.

Marilah kita belajar untuk memahami Islam dengan lebih jelas. Islam yang ada pada kita bukan sekadar sembahyang, puasa, zakat, haji....tapi Islam itu cara hidup.

No comments: