Sunday, June 20, 2010

Surat Untuk Adik2 Perempuanku (4)

Assalamualaikum wbt. adik2 yang aku ingati selalu. Apa khabar? Lebih sebulan aku tidak menulis untuk kalian. Cuti sekolah banyak aktiviti keluarga yang kena diuruskan, tetapi kalian tetap dalam ingatan. Harapanku, semoga kalian tetap teguh dalam iman dan Islam-yang merupakan nikmat yang paling besar yang kita miliki.

Alhamdulillah...segala puji hanya untuk Allah pemilik sekelian alam. Selawat dan salam untuk Rasulullah saw serta para sahabat baginda yang telah berkorban segalanya untuk Islam.

Adik2 yang aku kasihi kerana-Nya, kecanggihan teknologi hari ini amat mengujakan-internet, fb,twitter,friendster, dll...semuanya di hujung jari. Seolah2 siapa yang tidak tahu semua itu seperti ketinggalan zaman. Tapi ingatlah, adik2ku, kecanggihan dunia tanpa sempadan yang sedang kita alami kini bukan alasan untuk aku dan kalian menggunakan sesuka hati.

Hatiku gerun membaca berita bagaimana gambar2 yang sepatutnya menjadi rahsia peribadi, tersebar dan ditatap oleh jutaan mata di seluruh dunia! Mereka yang menjadi 'mangsa' pula selalunya mempertahankan diri bahawa gambar2 itu adalah koleksi peribadi tetapi telah diceroboh oleh orang lain lalu disebarkan di alam siber!

Alangkah mudahnya pengakuan itu, adik2ku. Seolah2 tiada rasa bersalah di dalam hatinya dengan dosa2 yang sedang mereka lakukan....na'uzubillah

Adik2 yang aku ingati selalu, kecanggihan dunia siber kini bukan untuk disalah gunakan...tetapi malangnya itulah yang berlaku kini. Ada bermacam2 gambar yang tidak sepatutnya menjadi tatapan umum menjadi santapan mata. Begitu juga tulisan2 yang tidak sepatutnya menjadi bacaan orang lain, terpapar di skrin komputer yang boleh dibaca oleh semua orang.

Di mana hilangnya sifat malu yang amat berkait rapat dengan iman? Ada yang seperti berbangga dengan maksiat dan dosa yang mereka lakukan, lalu tanpa segan silu ia mampu ditatap oleh orang lain di seluruh dunia.

Perlakuan yang mengundang dosa bukan untuk dibangga2kan, adik2ku. Andai kita berazam untuk bertaubat, ia adalah perlakuan yang mesti kita simpan di lipatan sejarah hidup kita, dalam masa yang sama kita terus memohon keampunan-Nya. Tetapi, aku pasti, sesiapa yang menggunakan internet untuk tujuan yang tidak Allah redha, mereka sebenarnya bangga dengan dosa2 yang mereka lakukan...na'uzubillah.

Adik2ku yang aku harapkan kebaikan untuk kalian, aku tahu kalian tidak demikian. Aku tahu kalian adalah anak2 yang baik...tetapi aku masih mengharapkan kalian untuk tetap berhati2. Seperti yang pernah aku tuliskan dalam surat yang lalu, pilihlah rakan2 yang baik...yang menjaga solatnya, auratnya, hubungan dengan ibubapanya...

Selalulah berdoa dan bergantung harap pada-Nya agar kalian terhindar dari maksiat dan dosa. Hanya iman dan jiwa yang kuat sahaja yang mampu menepis keburukan dan kejahatan dalam kehidupan yang menghidangkan kita banyak pilihan - untuk jadi baik atau jahat. Rasailah pandangan Allah pada setiap perlakuan dan tindakan kalian...

Aku akan selalu berdoa yang baik untuk kalian. Sekian dulu, adik2ku. InsyaAllah, panjang umurku, aku akan menulis lagi untuk kalian. Wassalam.

No comments: