Tuesday, June 22, 2010

Facebook

"Umi tak faham la, yah...kenapa semua gambar nak masuk dalam fb?", ada rasa sebuku di hati.

"Hmm...jangan tanya ayah...ayah tak buat gitu", jawab suami perlahan sambil mengunyah makanan. Hanya kami berdua ketika itu.

"Ye laa...kalau gambar dengan keluarga atau kawan2 yang sejantina, takpelah...ini gambar dengan bukan mahram, berdua je walaupun di tempat awam...Lepas tu bergambar kena nak berlaga pipi sebab guna kamera hp. Gambar macamtu pun nak masuk dalam fb!!", rasa hangat di hati belum hilang.

Suami tidak menyahut. Mungkin membiarkan saya sejuk sendiri lebih baik daripada dia menambah. Sebenarnya hati sedang hangat kerana baru sahaja terjumpa fb seseorang yang dikenali, bergambar dengan orang lain yang bukan mahramnya.

Hmm...ingatkan saya sudah mengenalinya, rupanya saya silap. Cuma untuk memujuk hati, percaya bahawa hidayah itu milik Allah...dan Allah akan beri kepada sesiapa yang Dia kehendaki...

Zaman telah berubah. Facebook mengambil tempat album gambar yang menjadi kebanggaan sesetengah orang. Maklumlah, di situlah terhimpunnya gambar2 kenangan sepanjang hidup. Itu dulu...sekarang album gambar tak main lagi dah!! Semua gambar dah masuk dalam fb!! Lagi canggih, kan...semua orang di seluruh dunia boleh tengok...

Tapi apa perlunya semua gambar masuk dalam fb? Apa sebenarnya yang nak dikongsi dengan orang lain, lebih2 lagi jika ianya bercampur lelaki dan perempuan, dan tidak menutup aurat. Saya jarang membuka fb, saya tak minat melihat bermacam2 gambar...hanya sesekali teringin melihat perkembangan rakan2 sekolah atau semasa di UiTM, barulah saya menjenguk di fb, itu pun amat jarang saya meninggalkan apa2 pesan.

Tak mustahil jika ada ibubapa yang menyangka anak mereka 'baik2' belaka....kalau ibubapa yang tak mahir dengan internet dll, mana nak tahu pasal fb. Sedangkan anak2 dah berposing macam2 di fb!! Itu sebabnya, saya dan suami sering bercakap kepada teman2 rapat kami, rajin2 lah menjenguk ke fb/blog anak2. Sekurang2nya mereka akan tahu apa isi kandungan fb/blog anak2 mereka.

Kecanggihan teknologi yang ada amat bermanfaat jika betul cara penggunaannya, tetapi ia juga boleh disalah gunakan. Tepuk dada tanya iman. Buatlah apa saja kalau tak malu....

No comments: