Tuesday, March 31, 2009

Kisah Anak2 (3)


"Umiii.......tengok ni umi, Allah dah tumbuhkan bunga adik!!", dik Yam menjerit kegirangan melihat bunga orkidnya telah berkembang. Saya sedang menyidai kain berhampirannya.

"MasyaAllah...cantiknya bunga adik ye?", saya membalas walaupun saya telah melihatnya terlebih dahulu sebelum dik Yam perasan.

"Sapa yang tumbuhkan bunga, umi?"

"Allah. Allah Maha Hebat dan Maha Berkuasa untuk hidupkan bunga dik Yam".

"Umiii.......tengok, bunga kuning adik pun Allah tumbuhkan!", jerit dik Yam sekali lagi.

Saya menoleh ke kiri, subhanallah, bunga alamanda yang telah saya tanam hampir dua tahun lepas telah berbunga rupanya, sedangkan beberapa hari sebelum itu saya bercadang hendak mencabut sahaja pokok tersebut. Astaghfirullah...siapalah saya yang hendak memandai2 membuang bunga tersebut andai ia tidak berbunga, sedangkan Allah lah yang Maha Berkuasa untuk menghidup dan mematikan!!!.

Apa yang ada di sekeliling kita sebenarnya merupakan bahan tarbiyyah untuk mendidik kita dan anak2. Kita diajar di sekolah bahawa tanda Ada nya Allah itu adalah dengan adanya alam ini. Jadi apa sahaja yang ada, sebenarnya amat mudah untuk kita mengajak anak2 untuk merasai Kehebatan, Kebesaran, Kekuasaan Allah Yang Maha Mencipta.

Setiap anak kami mempunyai kecenderungan yang berbeza. Kakak terlebih dahulu mengenal warna di sekeliling sewaktu kecilnya. Jadi saya mengajaknya merasai Maha Penyayangnya Allah itu dengan menjadikan tumbuh2an di sekeliling kita dengan warna hijau yang menyejukkan pandangan. Abang suka berfikir dan bertanya. Saya dan suami kena sedia dengan jawapan yang betul dan mudah pada setiap soalannya terutama jika kami dalam perjalanan ke satu2 destinasi. Andai dia tidak puashati, dia akan bertanya dan bertanya lagi. Adik Yam adalah kombinasi kakak dan abang. Kadang2 letihnya kami berdua menjawab soalan yang ditanya, tapi banyak yang dia tahu jika dibandingkan dengan umurnya. Subhanallah.

Ya Allah, jadikanlah kami di kalangan orang-orang yang merasai Ihsan di hatinya, iaitu seolah2 kami melihat-Mu atau jika tidak demikian, merasai bahawa Engkau melihat kami pada setiap gerak geri, tingkah laku dan perbuatan. Amin

1 comment:

aniisma said...

Salam Ita

Kat mana ye nak dapatkan baju Tshirt tanpa melalui internet?

Satu lagi, cerita bergambar tentang lawatan amal ke Pernim tak sempat2 nak buat sebab talian sangat lembap bila nak upload gambar.