Wednesday, April 15, 2009

Kalau tak malu...

Rasulullah saw bersabda yang maksudnya :

"Sesungguhnya antara kata2 ungkapan Kenabian terdahulu yang dapat diketahui dan dipetik oleh manusia ialah : Jika engkau tidak malu, maka lakukanlah apa sahaja yang engkau mahu." (HR Bukhari)

Malu merupakan sifat terpuji dan merupakan akhlak para Rasul, Nabi2 dan malaikat.

Kata2 "Jika engkau tidak malu, maka lakukanlah apa sahaja yang engkau mahu", bukan merupakan suruhan untuk melakukan, tetapi merupakan larangan supaya menjauhi sifat "tidak malu" yang menjadi punca kepada lenyapnya iman seseorang. Sedangkan malu adalah sebahagian dari iman, sebagaimana maksud sebuah hadis lain.

Sifat malu yang terpuji terbahagi dua :
1. Yang boleh diusahakan - iaitu sifat malu yang dilatih sehingga menjadi pakaian diri seseorang. Sebagai contoh cara yang diusahakan adalah dengan mengenal Allah (ma'rifatullah) dan merasai diri sentiasa dipantau dan diawasi Allah (muraqabah).

2. Yang tidak boleh diusahakan - rasa malu semulajadi yang diberikan Allah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.

Malu yang dicela pula adalah malu yang tidak menepati syarak seperti malu bertanya hal2 agama atau malu melakukan kebaikan. Malu seperti ini adalah yang tercela dan dilarang oleh agama.

Malu dan iman itu berpasangan. Apabila salah satu daripadanya hilang, maka yang keduanya turut hilang.

Semoga kita menjadi orang yang memiliki malu agar dengannya kita dapat memelihara iman kita. Wallahua'lam. (Rujukan Hadis 40)

1 comment:

aliya said...

Setuju, setuju! I’d like to award you with a ‘I Love Your Blog’ award. Please accept it at Musings of a Mualaf. Thank you