Tuesday, March 10, 2009

Aku, Suami dan Ph.D

Tahun ini masuk tahun ke-12 perkahwinan kami, dan sepanjang tempoh itulah saya surirumah sepenuh masa. Jemu? Adakalanya jemu datang bertamu. Maklumlah hampir boleh dikatakan rutin yang sama dilalui. Mujur saya ada rakan2 rapat lain dan kami sering bertemu untuk berbincang tentang banyak perkara, di samping tusyen bersama anak2 rakan2 tadi. Ia sedikit sebanyak mengurangkan rasa jemu tersebut.

Suami mengajak saya menyambung pelajaran bersama2 dan mencadangkan saya bekerja selepas habis Master dan dalam masa yang sama dia juga tamat Ph.Dnya. Saya bukan seorang yang bercita2 tinggi. Rasanya cukuplah ijazah yang saya ada, walaupun ada orang kata 'cuma simpan kat muzium je ijazah tu..'. Rasanya saya juga dah tak mampu nak belajar seperti dulu, tambah umur makin meningkat. Paling utama, saya tak boleh nak tinggalkan anak2 walaupun adakalanya kerenah anak2 yang sedang membesar amat mencabar kesabaran. Saya tak mampu hendak membiarkan anak2 berkorban untuk saya. Pendek kata, saya tak boleh hidup tanpa anak2!!!

Ada kenalan perempuan yang menyambung belajar ketika anak2nya sedang membesar. Saya amat bersimpati dengan anak2nya. Seorang bapa yang boleh memasak, mengemas dan melayan anak2 tidak sama dengan seorang ibu. Percayalah. Anak remaja lelakinya memberontak-tidak mahu mendengar nasihat dan teguran si ayah, ponteng sekolah, keluar malam- walaupun sebelum itu dia adalah pelajar yang pintar dan cemerlang.

"Abang tak boleh hidup tanpa umi. Orang lain tak jaga abang macam umi jaga abang", itu luahan hati anak ke-2 kami, sambil memeluk pinggang saya, ketika dia baru pulang dari berhariraya tahun lepas bersama2 keluarga kakak saya. Luahan hati yang tulus dari seorang anak untuk ibunya.

Suami saya masih ada dua tahun lebih untuk Ph.Dnya. Semoga Allah mengizinkannya menamatkan Ph.Dnya dengan kejayaan. Amin. Sebagai isterinya, saya tidak pernah berhenti berdoa. Saya setuju dengan tulisan Prof. Dr. Hj. Muhd. Kamil Ibrahim dalam TDMHE, "Pergantungan kepada Allah adalah kunci kekuatan dalaman seorang insan. Ph.D adalah satu perjuangan. Perjuangan yang memerlukan ketabahan dan kekuatan dalaman yang luar biasa..." Lalu di setiap ketika, doa dan harapan sentiasa dipohon kepada-Nya.

Saya tahu, ada kalanya dia sedikit stress dengan apa yang dilaluinya sekarang. Selalu saya katakan padanya, dia bebas untuk ke Shah Alam bila2 masa pun dan jangan dibimbangkan tentang saya dan anak2. Suami menukar kereta kedua kami yang sering rosak dengan yang lebih baik untuk kemudahan saya bergerak jika dia ke Shah Alam. Saya tidak mahu menyusahkan hatinya. Saya mahu dia tenang untuk menamatkan Ph.Dnya. Mujur dia seorang yang tenang, dia masih boleh senyum setiap kali melangkah masuk ke rumah walau penat...saya yang kadangkala 'dah tak boleh senyum' dek kepenatan dengan kerja rumah dan anak2!!

Perkahwinan-satu ikatan yang kompleks kerana ia menyatukan dua manusia yang berbeza latar belakang. Tapi ia boleh menjadi sebuah kehidupan yang bahagia jika ada persefahaman dan tolak ansur dari kedua2 pihak. Semoga Allah memberkati kehidupan kita bersama anak2, yah.

No comments: