Sunday, March 15, 2009

Cuti

Abang posing

Adik pun sama...

Dalam kesibukan suami dengan PhDnya, dia sempat membawa saya dan anak2 ke Shah Alam awal cuti sekolah Sabtu yang lepas. Kami menginap di Hotel Uitm, selesa, anak2 amat seronok kerana ianya luas.
"Lain kali ayah sewa hotel ni lagi ye, abang suka sangat sebabbiliknya besar", biasalah anak lelaki kami, paling pandai membodek ayahnya.

"InsyaAllah, abang do'alah kat Allah next time kita dapat bercuti lagi dan sewa hotel ni", ayahnya menjawab.

"Ye...", balas abang sambil berbaring di atas katil.

Pemandangan di Taman 4 Musim


Satu pemandangan indah yang lain


Sebelumnya kami ke Taman Bukit Cahaya Seri Alam. Masa saya belajar dulu dipanggil Bukit Cerakah. Kami hanya melawat ke Taman Iklim Sederhana Empat Musim. Sekarang ni awal musim bunga, suhu 7-12 darjah Celcius. Subhanallah...cantiknya bunga2 yang sedang berkembang. Bayaran masuk amat berpatutan, RM3 untuk dewasa, RM1 untuk kanak2 bawah 12 tahun.

"Yah, kita datang lagi bila musim salji, ye yah", pujuk kakak kepada ayahnya.

"InsyaAllah", balas ayahnya.

"Adik pun nak ikut! Adik pun nak ikut!", sampuk dik Yam.

"Heeee...abang dah kesejukan ni!!!", kata abang girang.

Perasaan saya? Gembira jika anak2 gembira dan seronok. Paling utama anak2 tahu semua itu menunjukkan kehebatan dan kebesaran Allah. Walaupun ia adalah buatan manusia, tetapi semuanya berlaku adalah dengan izin-Nya.

Petang kami ke KL Sentral dengan menaiki komuter. Anak2 amat seronok. Orang terlalu ramai di KL Sentral. Abang terpisah dari kami. Berderau darah bila sedar abang tiada bersama kami. Katanya dia mahu mengikut saya ke tandas bersama kakak, sedangkan saya tidak menyedarinya. Ayahnya pula sibuk dengan dik Yam yang dah mula terjerit2. Hati mula dilanda gelisah sambil tak berhenti berdoa. Subhanallah!!! Mata melilau mencari, terpandang abang sedang berdiri bersama seorang pengawal di pintu depan. Dia juga terpandang saya, berlari meluru kepada kami lalu tangisnya berderai. Ia satu pengajaran untu kami sekeluarga. Alhamdulillah....hati saya tidak putus2 memuji-Nya.

Balik hari Ahad, kami singgah di Putrajaya. Ramai sangat pengunjung. Kami bersolat jamak qasar di Masjid Putrajaya.

Sampai di rumah, hampir Maghrib. Penatnya badan hanya Allah yang tahu. Tapi anak2 seronok dan gembira nampaknya. Alhamdulillah.

No comments: