Thursday, February 19, 2009

Kisah Anak2 (2)

Balik dari sekolah, kakak merungut.
"Kawan2 taknak tanya ustazah kalau tak faham. Tapi suruh kakak yang tanya".
"Bagus la kakak yang tanya", saya sekadar menduganya.
"Tapi kadang2 kakak dah faham, kawan2 yang tak faham la yang tanya sendiri, bukan kakak", kakak mempertahankan rungutannya tadi.

Bukan mudah nak bina keyakinan anak2 untuk berhadapan dengan guru2 atau orang dewasa lain. Alhamdulillah, kakak ada keyakinan untuk dia bersuara di dalam kelas. Kami dapati guru2nya juga senang hati dengan sikap kakak di sekolah. Begitu juga ibubapa kepada beberapa rakan sekelasnya.

"Bagus la anak akak. Dia mudah faham bila dalam kelas. Anak saya selalu cerita", kata seorang bapa sambil tangannya sibuk mengambil darah saya beberapa hari lepas. Saya hanya senyum. Tiada sedikit rasa bangga di hati, tapi hati tak putus memuji-Nya. Segala puji hanya untuk Allah.

Menurut pakar motivasi, untuk membina keyakinan anak2, dengari apa yang mereka kata. Beri perhatian pada setiap rungutan supaya anak2 tidak mencari orang lain bagi selesaikan masalah mereka. Beri pujian setiap kali mereka membuat perkara baik.

Abang pula lain halnya. Keyakinan dirinya belum berkembang sepenuhnya. Anak lelaki lambat matang agaknya. Kadang2 kakak la yang jadi orang tengah untuk jumpa guru2 abang, atau kadang2 ayahnya yang terpaksa bertanya dengan guru2nya.

Balik dari sekolah mesti naik basikal. Sekali @ dua kali pusing taman, balik solah asar dan main basikal semula. Asyik tanya ayahnya, kenapa dia tak sekolah di sekolah berhampiran rumah kami. Ayahnya menjawab," Kalau abang sekolah kat sini, abang taknak sekolah agama sebelah petang, sebab abang nak main basikal".
"Mana ayah tahu abang taknak sekolah agama petang?", abang tak puashati.
"Ayah tahu, abang kan anak ayah! Sebab tu ayah sekolahkan abang dan kakak kat SRAB. Umi tak payah nak pujuk abang untuk ke sekolah agama sebab dah diajar sekali kat sekolah abang sekarang". Abang pasti muncung...

Adik Yam? Main, main,main. Merajuk kalau umi tak layan main dengan dia. Dah hafal al-Ikhlas dan al-Fatihah walaupun pelat serta doa2 pendek yang mudah.

Kata pakar kanak2, 7 tahun pertama adalah tahap bermain untuk membina keyakinan anak, 7 tahun kedua adalah tahap untuk menanamkan disiplin dalam diri anak2 dan ia merupakan tahap kritikal. Manakala 7 tahun ketiga adalah penentu samada anak2 akan menjadi kawan @ lawan kepada ibubapanya.

Pendidikan anak2 tidak akan berhenti selagi kita hidup. Kita pasti mahu anak2 kita nanti sentiasa mendoakan kita bila kita telah pergi bertemu Ilahi.

1 comment:

[Ab.ngah] said...

Assalamu'alaikum Umi Jah,

Kebetulan dalam rangka lawatan dari blog ke blog, terserempak dengan blog Umi Jah. Menarik juga membaca kisah-kisah keluarga-anak2 ni.

Teringat kat adik di rumah tika baca posting ni.

//masih bujang lagi. hehe..