Wednesday, October 29, 2008

Tv

Kesempatan berkunjung ke rumah saudara mara tidak selalu kita dapat. Biasanya di waktu hari raya atau hari cuti barulah kita berpeluang untuk saling berkunjung dan bertanya khabar.

Cuma adakalanya keseronokan bertamu sedikit terganggu dengan adanya peti televisyen di ruang tamu utama. Skrin televisyen yang besar memang seronok untuk ditonton, ditambah dengan hiburan yang disiarkan silih berganti. Mungkin mata boleh dikawal untuk tidak menontonnya, tapi telinga tidak boleh ditutup dari mendengar. Kunjungan yang sepatutnya untuk bertanya khabar menjadi sesi menonton filem, ditambah jika menonton beramai2, pasti 'seronok'!

Kadangkala cerita yang disiarkan agak 'over'. Pakaian yang menjolok mata, pergaulan bebas lelaki perempuan, lawak jenaka yang agak melampau - menjadi santapan mata dan halwa telinga. Bagi yang tidak suka dengan cerita2 seperti itu, pasti tersipu malu. Tiada langsung pengajaran yang baik dari apa yang ditonton, dan lebih membosankan jika cerita yang 'entah apa2' tu jadi topik perbualan...heee...bosan betul!!

Televisyen sepatutnya tidak diletak di ruang tamu utama supaya ia tidak mengganggu tetamu yang datang. Betullah rumah sekarang bukan besar ruangnya, mana lagi hendak diletakkan televisyen kalau bukan di ruang tamu, pandai2 lah 'adjust' ruang yang ada. Pemilik rumah bertingkat pasti punya kelebihan ini kerana televisyen boleh 'disorok' di tingkat atas.
Bagusnya kalau kita takde tv, ye yah.

No comments: