Wednesday, October 29, 2008

Nama

"Bagus nama anak2 awak ye, ringkas pulak tu". Saya hanya senyum.
"Anak2 saya lahir zaman semua nama anak2 perempuan di depannya ada nama 'Nurul'. Tapi saya dan suami tak berhajat meletak 'Nurul' di depan nama anak2 perempuan kami. Semua orang bising". Kata2 ini diluahkan oleh seorang doktor sewaktu saya membawa si kecil Maryam yang demam ke kliniknya.

"Nama anak2 engkau ni Lim, bawa syafaat untuk makbapaknya tau," kata seorang doktor lelaki sewaktu suami saya membawa anak lelaki kami ke kliniknya. Walau nadanya seperti bergurau, ditambah dengan 'slang' jawa yang dibuat2, suami saya hanya senyum.

Kami memang tidak memilih nama yang panjang untuk anak2. Kami suka ianya mudah untuk diingat dan disebut. Apatah lagi pemilik asal nama2 itu adalah manusia2 contoh yang mesti diteladani oleh umat Islam. Kami mahu anak2 kami seperti mereka ini. Kami mahu anak2 kami dipanggil dengan nama penuhnya agar semangat dan jiwa mereka kuat seperti pemilik nama asalnya. Apa yang pasti kamilah ibubapanya yang akan mencorakkannya. Semoga Allah kurniakan kami kekuatan dalam mendidik anak2 kami.

Setiap anak yang dilahirkan adalah umpama kain putih. Ibubapanya lah yang akan mencorakkannya sama ada menjadi yahudi, nasrani atau majusi. (Maksud Hadis)

No comments: