Tuesday, October 21, 2008

Ummu Hani Hj Abu Hassan

Tanpa disangka, saya bersms dengan Ummu Hani malam semalam. Asalnya tercari2 di laman webnya akan novel terbarunya berjudul 'Baromkeh Matamu di Mataku' yang memenangi salah satu hadiah yang ditawarkan dalam Sayembara Novel Remaja Utusan 2007. Satu perbualan sms yang ringkas tapi membuat saya teruja. Begitu bersopan dia menjawab soalan2 saya, walaupun melalui sms saya dapat rasakan kesopanannya itu. Masih sempat mempelawa saya memberitahunya andai saya turun ke KL @ pergi ke Kedah-mana tahu mungkin boleh berjumpa dengannya.

Membaca tulisan2nya terutama yang berbentuk travelog, terasa amat dekat di hati dan adakalanya seolah2 diri berada sama di sana, di tempat2 dan peristiwa2 yang dialami. Begitu agaknya seorang penulis yang baik, dia menulis dengan hati. Lalu pembaca yang membaca turut merasai apa yang ditulisnya. Apa yang pasti dalam setiap tulisannya pasti terselit ajakan lembut untuk mengingati Allah Yang Maha Mencipta. Semoga Ummu Hani akan terus berkarya.

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikm. Novel Baromkeh Matamu Di Mataku sebegitu manarik untuk dibaca. Saya telah menghabiskannya sebanyak lebih 10 kali dan sangat mengagumi setiap bait-bait yang terdapat dalam buku tersebut.Bolehkan andainya saya meminta no. Ummu Hani Abu Hassan?? Terima Kasih. blh diemailkan di dekhaa_familiar@yahoo.com.my Saya beharap agar permintaan saya ini mendapat respons dari pihak kakak. Assalamualaikum.