Thursday, October 16, 2008

Sihat

Adik saya kurus, tak sampai pun 40kg, tapi sewaktu ada pemeriksaan kesihatan percuma dilakukan didapati kolestrolnya tinggi. Saya pun agak terkejut bila mendengarnya. Saya sangkakan orang kurus tiada kolestrol @ kolestrol sedikit dan tidak bahaya. Jadi sekarang ni oat menjadi sebahagian dari dietnya sebagaimana yang dinasihatkan oleh jururawat. Oat dipercayai boleh 'memakan' kolestrol jahat yang ada dalam badan kita.

Saya tak pasti apa puncanya. Cuma kerjanya melibatkan 3 shif. Ada waktunya dia bekerja dari pukul 11 mlm hingga 7 pagi esoknya. Mungkin sistem badannya yang kelamkabut, sebab ada ketikanya sedang orang lain enak dibuai mimpi, dia pula sedang bekerja. Wallahua'lam.

Saya dan suami belum sempat lagi ke klinik untuk pemeriksaan kesihatan secara keseluruhan. Usia yang semakin meningkat adakalanya seiring dengan tahap kesihatan yang semakin menurun. Uban yang mula tumbuh di kepala pun mengingatkan tentang usia yang terus bertambah. Alhamdulillah, lepas Ramadhan ni badan masih terasa ringan. Sebenarnya jika ikut selera, memang ingin makan banyak, tapi kena kawal. Cuma tak tahu sampai bila boleh 'maintain' berat sekarang. Masih ada undangan rumah terbuka yang harus dipenuhi.

Mudah2an Allah terus bagi nikmat sihat kepada kita semua untuk kita terus2an bersyukur dan beribadat kepada-Nya.

No comments: