Tuesday, November 4, 2008

Terus terang

Satu sifat orang Melayu ialah susah berterus terang. Banyak benda yang orang harap kita tahu sendiri tanpa diberitahu lebih2 lagi jika ia melibatkan wang dan perkhidmatan yang diberi. Saya berikan beberapa contoh.

Pertengahan '94 saya menyambung belajar di UITM SA. Waktu itu saya baru sampai di SA. Saya dan seorang rakan mengambil teksi yang sama walaupun berlainan rumah sewa. Rakan saya sampai dahulu, lalu bertanya berapa tambang teksinya. Pemandu teksi kata, "Biasa je..", beberapa kali ditanya dia menjawab jawapan yang sama walaupun rakan berkata kami baru saja sampai di SA. Akibat tidak mahu memberitahu jumlah sebenar, rakan saya membayar 30 sen sahaja. Mungkin pada anggapannya jumlah itu patut kerana jarak perjalanan tidak sejauh mana. Pemandu agak marah. Saya hanya mendiamkan diri. Bila saya turun saya memberi RM3. Itu jumlah yang sepatutnya rakan saya bayar. Saya tidak berhajat untuk membayar bagi pihak rakan saya tadi kerana saya nak 'ajar' pemandu teksi tu supaya lain kali berterus terang berapa penumpang kena bayar. Bila ingat semula saya selalu tersenyum sendiri.

Tinggal di rumah sendiri, kami banyak berurusan dengan tukang potong rumput, tukang rumah (dua orang) dan tukang cat. Tukang potong rumput dan seorang tukang rumah, mudah berurusan dengan mereka. Mereka tidak teragak2 untuk menyatakan jumlah yang perlu suami bayar untuk perkhidmatan yang diberi. Tukang cat dan seorang lagi tukang rumah, sebaliknya pula. "Takpe, saya siapkan dulu kerjanya", bila suami bertanya anggaran bayaran pada perkhidmatan yang diberi. Bila kerja siap, puas suami bertanya, payah sangat untuk menyebut berapa suami kena bayar. Mereka bimbang jika bayaran diminta keterlaluan. Tapi suami selalu kata," saya taknak terkurang bayar pada kerja yang abang buat. Saya bukan tukang cat/tukang rumah, jadi saya tak tahu kadar bayarannya jika abang tak beritahu." Pasti akan dijawab oleh mereka,"RM......, patut tak abang minta banyak tu?".

Kenapa agaknya kita malu untuk berterus terang sedangkan itu hak kita untuk menerima bayaran selepas memberikan perkhidmatan? Bukankah lebih baik berterus terang daripada merungut di belakang kerana tidak mendapat bayaran yang sebenar, seperti pemandu teksi tadi?

No comments: