Sunday, October 19, 2008

Kisah Anak2 (1)

Anak kedua saya sering meragam sejak kecil. Di pasar, kedai, pasaraya, atau di mana sahaja bila kehendaknya tidak dipenuhi, dia pasti menangis sekuat hatinya. Kini dia berusia 7 tahun, tapi masih ada lagi ragamnya walaupun tidak seteruk dulu. Hari ini dia sudah mula mahu mengaji dan memastikan solahnya cukup 5 waktu.

Siapa yang tidak kenal akan saya, rakan2 selalu mengingatkan mereka tentang anak kedua saya ini. "Ooo...ita yang anaknya kuat menangis dulu tu ye...", agak lucu tapi itulah hakikatnya.

Selalu saya bercakap padanya, "Untung abang, umi duduk rumah, kerja di rumah, umi ada pagi2 bila abang nak siap ke sekolah. Balik sekolah umi ada kat rumah, abang tak payah tunggu umi kat rumah orang". "Abang tak boleh hidup la tanpa umi," pernah suatu hari dia memeluk saya sambil berkata demikian.

Ragamnya biasanya cukup menyesakkan dada. Emak dan adik di kampung cukup risau jika adakalanya dia terpaksa ditinggalkan di kampung jika saya ada hal untuk diuruskan. Untuk tidak menyusahkan emak dan adik, saya sediakan sekali makanan, minuman dan pakaian kesukaannya sebelum saya pergi. Duit juga saya tinggalkan untuk adik membeli apa yang diminta.

Seorang doktor homopathi yang kami sering berurusan dengannya, kagum dengan kecerdikan anak saya ini. Betul, saya bersyukur dia anak yang mudah faham jika diajar, petah berkata2. Tapi ujian perasaan untuk melayan ragamnya pun bukan sedikit. Mujur suami saya seorang yang sabar, dia yang banyak membantu.

Selalu saya terfikir, ini agaknya salah satu hikmah saya bekerja di rumah. Saya tak perlu bersusah hati memikirkan bagaimana orang lain hendak melayan ragam anak2 saya. Susah senang, kami lakukan sendiri.

Pengalaman sepupu menjadi pengajaran. Anaknya seperti anak saya, kuat meragam. Suatu hari dia hendak mengambil anaknya awal dari rumah pengasuhnya. Sesampainya di sana dia mendapati anaknya sedang dijirus dengan air di bilik mandi kerana dia tidak berhenti menangis. Bila saya punya anak sendiri baru saya tahu, kadang2 kita boleh hilang sabar dengan kerenah anak2. Pengasuh juga seperti saya, manusia biasa. Ada rasa penat, ada banyak kerja rumah yang perlu disiapkan. Surirumah seperti saya, sebaik sahaja bangun di awal pagi, dalam kepala telah bersusun jadual kerja rumah yang perlu dilakukan.

Semua ini perlukan kerjasama dari suami. Alhamdulillah, suami saya biasanya dia yang terlebih dulu mengambil tanggungjawab. Sebab katanya dia suami dan ketua, maka tanggungjawab ketua sebenarnya lebih besar, dan dia akan minta dibantu jika dia tidak mampu melakukan semua. Hal keluarga, suami dan isteri yang patut uruskan bersama.

Saya kagum ibu2 yang bekerja dan mempunyai anak. Mereka pasti seorang yang sabar, dan kuat dari segi mental dan fizikalnya, kerana tanggungjawab pada kerja dan rumahtangganya perlukan komitmen yang tinggi.

Ya Allah, berilah kami kekuatan dan kesabaran dalam mendidik anak2 kami. Jadikan mereka anak2 yang taat kepada-Mu, Rasul-Mu dan ibubapanya. Ameen.

No comments: