Thursday, March 3, 2011

Belajar bertanggungjawab

"Abang!...Masukkan baju2 kotor abang dalam bakul baju kotor!".

"Abang!...Tutup lampu lepas tukar baju!".

"Abang!...Kemas buku2 yang abang dah habis baca tu!".

"Abang!...Letak tuala yang abang dah guna kat penyangkut tuala tu!".

Saya rasa itu di antara dialog yang entah berapa banyak kali saya katakan kepada abang...dan ia bukan setakat empat perkara itu...banyak lagi arahan2 yang saya (terutamanya) dan suami sebutkan kepada anak2.

Semuanya bersebab. Kami mahu anak2 kami belajar bertanggungjawab kepada perkara2 asas seperti itu. Saya juga tidak suka kenyataan, "alaa...esok2 bila anak dah besar, tahu la diaorang apa nak buat". Bagi saya, kalau bukan dari kecil mahu mengajar, bila lagi? Bukankah pepatah kalau melentur buluh biar dari rebungnya amat sinonim dengan budaya Melayu?

"Anak2 umi...lelaki atau perempuan...semua kena belajar mengemas, memasak, basuh pinggan. Kalau kakak dan abang duduk asrama nanti atau bila umi takde, masing2 dah tahu apa yang patut dibuat dengan pinggan kotor, baju kotor, buku2 yang dah digunakan...", saya katakan ini selalu kepada anak2.

Saya pasti, kakak sedang mempraktikkan apa yang dia belajar di rumah dulu, di asrama sekarang.

"Kawan kakak ajar macamana nak simpan baju supaya almari tak nampak penuh", itu yang kakak kongsi dengan kami selepas sebulan dia di asrama.

"Kakak susun barang2 aksesori kakak dalam bakul kecil dalam almari supaya tak tercicir".

Sewaktu bekerja dulu, seorang rakan sekerja merungut kepada saya tentang suaminya yang suka sangat meletakkan tuala yang telah digunakan merata2. Tambah sakit hati, katanya, atas katil atau baju bersih...itu belum masuk kain pelikat atau baju2 kotornya yang 'di mana dia berdiri, di situlah letaknya kain pelikat atau baju kotornya'.

Satu lagi, saya selalu ingatkan anak2 supaya tidak memijak bantal. Kadangkala saya dapati, anak2 sesuka hati memijak bantal (terutama yang di depan tv) sewaktu berjalan. Sebab itulah saya tidak menggalakkan anak2 membawa bantal ketika menonton tv, kecuali mereka berbaring di atasnya.

Sikap seperti itu yang kami mahu elakkan ada dalam diri anak2 kami apabila mereka dewasa. Ia kelihatannya kecil, tetapi sebenarnya ia mencerminkan peribadi.

No comments: