Tuesday, May 11, 2010

Komunikasi itu Penting (2)

Sewaktu suami saya bercadang hendak membeli rumah yang kami duduki sekarang, saya kurang setuju. Ia jauh dari teman2 rapat yang semuanya tinggal di bandar. Ia juga 25km jauhnya dari sekolah yang bakal kami masukkan anak2 ke situ.

Suami memujuk,"Sekolah anak2 umi jangan bimbang, ayah janji ayah yang akan uruskan", jadi dengan rasa berat hati saya bersetuju untuk suami membeli rumah ini...itu pun selepas banyak kali perbincangan di antara saya dan suami dan solat2 istikharah yang kami lakukan agar Allah memberkati pilihan kami.

Hari ini, kakak dah masuk tahun 6 dan abang dah masuk tahun 3 di sekolah yang jaraknya 25km dari rumah...dan suami saya tidak memungkiri janjinya. Apa juga urusan yang berkaitan sekolah anak2, dia dulu yang akan mengambil tanggungjawab. Kadang2 saya tahu dia sibuk, dan saya pasti menawarkan diri untuk membantu, "Takpe, mi, ayah masih boleh jemput anak2...sempat lagi". Hinggakan seorang rakan sekerjanya pernah berkata padanya, "Bagusnya awak...kalau saya dan suami, kami bukan berlumba nak jemput anak sekolah tapi berlumba2 untuk tak jemput anak...", bunyinya seperti bergurau tapi betul.

Cuma jika ada perkara yang benar2 mendesak, suami akan meminta saya menguruskan anak2 yang bersekolah...itupun selepas dia memastikan kereta dalam keadaan selamat, ada minyak, ada air, dll.

Komunikasi tidak boleh berhenti dalam sebuah rumahtangga. Besar atau kecil sesuatu perkara itu bukan ukuran, tapi kedua2nya mesti ada perbincangan kerana adakalanya perkara yang kelihatan kecil pada asalnya, bertukar menjadi satu masalah yang besar jika tiada perbincangan untuk menyelesaikannya sejak dari awal lagi.

Suami adalah ketua tetapi ini tidak bermakna suami boleh buat apa sahaja keputusan tanpa perlu berbincang dengan isteri. Isteri pula tidak sepatutnya mendominasi dalam rumahtangga. Dia kena tahu, suamilah ketua. Kadangkala suami hanya bersetuju sahaja dengan keputusan yang isteri buat untuk mengelakkan pergaduhan....tapi isteri jangan terus mengambil kesempatan....jika ini berterusan, tidak mustahil suatu masa nanti, anak2 tidak mahu lagi mendengar/menerima teguran ayah mereka...mereka beranggapan ayah mereka lemah kerana semua keputusan sebelum ini ibu mereka yang putuskan.

Ada pasangan yang akan bernikah, bakal suami dah mula mengongkong, sedangkan sebelum ini, semunya "tak apa....boleh" - kenapa begitu?

No comments: