Monday, May 17, 2010

Surat Untuk Adik2 Perempuanku (3)

Assalamualaikum adik2ku. Lama rasanya tidak menulis untuk kalian. Semoga kalian tetap teguh dalam kebaikan.

Puji2an hanya untuk-NYA. Selawat dan salam untuk baginda Rasulullah saw, para sahabat dan keluarga baginda.

Adik2ku,

Aku mengenali kalian sebagai anak2 yang menjaga solatnya, baik akhlaknya, kasih kepada ibubapanya. Kekalkanlah semua kebikan itu adik2ku. Dalam dunia yang serba mencabar untuk kalian yang masih remaja ini, keteguhan hati amat dituntut untuk terus berada dan melakukan kebaikan. Ia tidak mudah, kerana ganjarannya syurga, tetapi ia tidak mustahil untuk dilakukan.

Ada beberapa perkara yang boleh membantu untuk kita terus berhati teguh melakukan kebaikan. Pertama, dampingilah al-Qur'an kerana ia adalah sumber utama yang menumbuh dan meningkatkan keteguhan dalam jiwa. Firman Allah dalam surah an-Nahl : 102 yang bermaksud : Katakanlah (Muhammad), Ruhul Qudus (Jibril) menurunkan al-Qur'an itu dari Rabbmu dengan benar, untuk meneguhkan hati orang2 yang telah beriman dan menjadi petunjuk serta khabar gembira bagi orang2 yang berserah diri (kepada Allah). Al-Qur'an adalah Kalam Allah, rasailah nikmat Allah berkata2 kepada kita melalui ayat2 yang kita baca.

Kedua, sabar dalam melakukan kebaikan. Ada ketikanya kita seumpama menongkah arus. Kebaikan yang kita lakukan kelihatan janggal dan pelik di mata manusia. Ingatlah adik2ku, bukan nilaian manusia yang mengatakan sesuatu itu baik atau buruk, tetapi nilaian Allah. Biarkan manusia berkata2 apa mereka suka, tapi tetaplah dengan kebaikan yang Allah dan Rasul-Nya kehendaki. Kita tidak upaya untuk menutup mulut manusia. Tapi yakinlah Allah akan bantu kita untuk melakukan kebaikan.

Firman Allah dalam surah Ibrahim : 27 yang bermaksud : Allah meneguhkan orang2 yang beriman dengan kalimah thayyibah (ucapan teguh) dalam kehidupan dunia dan akhirat. Orang yang malas melakukan kebaikan dan lebih senang mengikut ajakan hawa nafsunya akan sukar mempertahankan keteguhan hati dan jiwanya jika diuji. Sebaliknya, orang yang sentiasa memelihara dirinya untuk melakukan kebaikan akan memiliki keteguhan hati dan jiwa saat ujian datang melanda.

Ketiga, hayatilah sirah (perjalanan hidup) Nabi saw serta para sahabat, agar dengannya kita mampu mempelajari bagaimana baginda serta para sahabat itu sentiasa teguh hati dan jiwanya. Dalam surah Hud : 120 yang bermaksud : Dan Kami ceritakan kepadamu kisah2 setiap Rasul agar dengannya Kami teguhkan hatimu, dan dalam berita itu telah datang kepadamu kebenaran serta pengajaran dan peringatan bagi orang2 yang beriman".

Keempat, berdoalah selalu kepada-Nya agar terus dipelihara hati dan jiwamu agar tidak hanyut dalam kehidupan yang penuh pancaroba ini. Doalah dengan sesungguh hati. Allah itu suka jika kita berdoa dengan bersungguh2. Yakin bahawa Allah mendengar dan akan memakbulkan doa2 kita. Rajin2lah bersolah sunat supaya dengannya kita akan sentiasa dekat pada-Nya dan DIA akan mencintai kita.

Adik2ku, aku juga turut mengingatkan diriku dengan tulisan ini kerana aku juga manusia biasa yang adakalanya diuji dengan kelemahan jiwa dan hati.

Aku akan selalu mendoakan kalian. Sekian dulu adik2ku, semoga Allah mengizinkan aku untuk mengutus surat lagi kepada kalian. Jaga diri dan kesihatan kalian agar mudah untuk melakukan ibadah. Wassalam.

No comments: