Sunday, May 9, 2010

Cerita Dulu2


Cerita 1


Seorang rakan sedang dalam perjalanan menaiki bas ekspres malam untuk balik ke kampung halamannya di Pantai Timur dari Shah Alam. Tempat duduk belakangnya diduduki oleh seorang yang kelihatannya seperti orang Bangladesh.


Rakan saya duduk di tepi tingkap, begitu juga mamat Bangla di belakangnya. Sedang dia lena dibuai mimpi, tiba2 terasa seperti ada sesuatu merayap2 di atas baju lengan kirinya. Darahnya menyirap bila dia mendapati benda yang merayap2 itu adalah tangan mamat Bangla di belakangnya tadi. Dia pun apa lagi, membungkus penumbuk tangan kanannya dengan 'sweater' yang kebetulan tidak disarungkan ke badan....berdiri....pusing belakang....lalu menumbuk bertubi2 di muka mamat Bangla tersebut. Mamat Bangla terkejut bukan main, begitu juga orang2 yang duduk sebelah menyebelah rakan saya dan mamat tersebut. "Biasa ni! Biasa ni! Kurang ajar! Takde kerja lain?", bebelnya sambil menumbuk mamat tersebut. Puas menumbuk, dia duduk semula dan menyambung tidurnya.


Katanya kepada saya, dia pun tak pasti bagaimana dia boleh bertindak sekasar itu, tapi saya menambah memang patutlah mamat tu kena penumbuk. Rasanya taklah sakit mana, tapi malu!!! Padanlah muka Bangla tu.


Sampai di tempat yang dituju, rakan saya ni bangun dan menoleh ke tempat mamat tu duduk, mamat tu tutup muka dia dengan baju tebalnya. Tahu malu rupanya....yang duk raba anak dara orang tak la pula rasa malu...Rakan saya pun tak kuasa nak bergaduh lagi dengan mamat tu, dia pun turun cepat2 kerana abangnya sedang menunggu di bawah.


Cerita 2


Waktu tu saya bujang. Saya sedang berjalan di kaki lima kedai2 di Muar untuk menuju ke kedai buku. Tiba2 entah dari mana mamat ni muncul, dia menyapa saya, "Dik, boleh tolong tak?".


Saya menoleh kepadanya tanpa senyum sambil bertanya, " Apasal?".


"Saya ni, nak bertunang, boleh tak cik adik tolong saya pilih cincin untuk bakal tunang saya tu?".


Darah dah naik kepala, apahal mamat ni...dia yang nak tunang, aku pulak yang tak ada kena mengena nak kena pilihkan cincin untuk bakal tunang dia? "Pilih la sendiri!!", kasar saya menjawab sambil menonong pergi. Yang pasti mamat tu terpinga2 mendengar jawapan kasar saya.


*****************


Bila diamat-amati, kesilapan ada berlaku kepada saya dan rakan saya tadi - kami berjalan sendiri tanpa teman. Dalam Islam, seorang perempuan hendaklah berjalan bersama dengan mahramnya jika ia keluar rumah. Ini adalah untuk mengelakkan seperti yang kami alami.


Kami menutup aurat tetapi masih ada orang yang hendak mengganggu kami. Tapi kita kena ingat, kadangkala manusia jadi jahat jika ada peluang. Seperti mamat Bangla tadi, mungkin dia merasakan waktu tu semua orang sedang tidur, jadi apa salahnya dia cuba peluangnya...mungkin pada fikirannya, mana tahu kalau2 perempuan yang dirabanya tu pun suka...tapi dia salah orang, puas dia 'makan' penumbuk rakan saya tadi. Mamat yang nak bertunang tadi tu pun, mungkin dia betul2 nak bertunang, tapi apa salahnya dia ajak orang lain untuk temankan dia? Hmmm...salah orang...saya bukan manusia jenis yang suka berpeleseran atau berkawan dengan lelaki yang entah sapa2!!


Cuma teringat, banyak berita dalam suratkhabar tentang anak2 gadis yang menjadi mangsa oleh orang2 yang baru saja dikenali, kadang2 hanya baru 'terjumpa' di perhentian bas, dah boleh ikut kemana sahaja lelaki itu bawa....akhirnya esok lusa dah jadi tajuk dalam akhbar.


Sebenarnya, kita sendiri yang kena cemburu dengan keselamatan diri. Kita sendiri yang kena bertindak untuk selamat....adakalanya keluar berteman pun masih berlaku juga perkara2 yang tidak suka untuk didengar. Tepuk dada tanya iman.

No comments: