Sunday, January 31, 2010

Nampak muda?

Seorang teman rapat menegur, "Kak Ita ni nampak 2-3 tahun muda dari umur sebenar la..". Saya hanya ketawa. Balik rumah, saya beritahu suami apa yang teman tadi beritahu. Dengan ketawa suami membalas, "Nampak muda, tapi yang bangun pagi sakit2 kaki tu orang tak tahu". Ketawa kami berderai.

Sejak akhir2 ni selalu sakit2 badan dan sakit kaki. Puas bertanya ke sana sini apa ubatnya. Pergi jumpa doktor. Doktor pun sakit kaki,"Awak pakai stokin macam ni tak?" katanya sambil menunjukkan stokin khas yang memang sama dengan saya punya. Saya tergelak, "Sama la doktor...", doktor pun tergelak sama.

Hmm...mungkin luarannya kelihatan muda, tapi yang empunya diri yang lebih tahu kekuatan fizikal yang mula menurun. Alhamdulillah, terlalu banyak nikmat yang Allah bagi.

**************

Mak

Baru balik kampung jumpa mak. Mak nampak letih. Tapi kerana anak cucu balik, digagahkan juga. Mak dah 75 tahun. Penat membanting tulang untuk besarkan anak2. Mula sakit2 sejak abah meninggal tahun 2000. Itulah biasanya mak kita. Bila masih ada suami, semua dibuat dengan seikhlas hati, tanpa merungut. Ketaatan kepada suami tidak berbelah bagi.

Mak lebih banyak berbaring. Sesekali menyampuk perbualan saya dan adik yang juga balik bersama anak2nya. Penat berbual mak sambung tidur.

"Kalau rumah korang dekat, boleh la mak selalu datang. Tapi jauh, mak dah tak larat". Kesian mak. Bila di Ipoh teringat rumah di kampung. Bila di kampung teringat kakak yang sakit di Ipoh.

Dah beberapa hari ni mulut mak pedih bila makan pedas. Mungkin cuaca panas yang menyebabkan mulut dan gusi mak sakit. Tekak mak pahit. Kadang2 mak buat bubur.

Kesiannya tengok mak. Nak diajak duduk rumah anak2, tak mahu. Mak suka duduk rumah. Alasan yang selalu diberi,"sapa nak bagi makan kucing2 kat rumah?". Dulu masa ada ayam, alasan sama juga diberi.

Semoga Allah beri kesihatan dan ketenangan fikiran untuk mak. Ameen.

No comments: