Sunday, January 10, 2010

Bezanya Kita...

"Mi...umi tahu, senangnya semalam kakak nak kenal mana satu Kak Han dan Kak Ila masa jemput kakak2 tu kat bus stand walaupun kakak tak pernah jumpa", kata kakak bila kami lalu di depan stesen bas petang tadi.

"Macamana kakak kenal?", sengaja saya bertanya walaupun saya rasa saya tahu apa jawapannya.

"Sebab kakak2 tu pakai baju lain dari orang lain...kakak2 tu pakai baju yang tutup aurat", pantas kakak menjawab.

"Hmm...baguslah kalau kakak tahu. Macam umi ajar dan beritahu selalu kat rumah, kat kelas...orang Islam kena tutup aurat macam yang Allah suruh dan Nabi Muhammad saw ajarkan. Orang Islam itu sepatutnya dikenal melalui auratnya yang ditutup, akhlaknya yang baik. Kita tak boleh pakai macam orang bukan Islam pakai, Nabi tak ajar kita macam tu. Kita juga kena jaga kelakuan kita kat mana pun kita berada...samada kita sorang atau pun bersama orang lain...kita kena rasa Allah sentiasa melihat kita", panjang saya bersyarah. Kakak dan abang mendengar.

************

"Bang, gi tukar seluar yang abang pakai tu...", suami saya bersuara kepada abang yang sedang berbaring di buaian.

"Kenapa, yah?".

"Tuu...kan dah nampak aurat abang, tu. Dulu masa abang 8 tahun memang la seluar tu bawah lutut. Sekarang dah singkat. Nampak aurat, kan. Dah tak boleh nak buat solah, nak pakai untuk naik basikal pun tak boleh juga...sebab dah nampak lutut abang".

"Kalau abang pakai kain pelikat abang boleh tak?".

"Boleh, tapi nanti tidur abang boleh ke pastikan yang kain pelikat abang tu tak terselak bila kipas angin tiup?", saya menyampuk dengan nada bergurau, kakak dan dik Yam pun tergelak sama.

"Ok lah...abang tukar", katanya sambil bangun ke bilik.

***************

Aurat adalah di antara perkara asas yang ibubapa kena sentiasa beritahu anak2. Saya selalu teringatkan akan hadis Rasulullah saw yang menyebutkan bahawa anak2 itu lahirnya adalah fitrah, suci bersih, ibubapalah yang mencorakkan samada anak2 itu akan menjadi yahudi, nasrani atau majusi. Rasulullah saw tidak berteori. Kata2 yang keluar dari mulut baginda adalah apa yang Allah wahyukan. Kami juga tidak rela jika pakaian anak2 kami menyerupai kaum lain yang bukan Islam. Perkara itu juga telah disebutkan oleh baginda Rasulullah saw.

Semuanya bermula dari rumah. Sibuk bekerja bukan alasan untuk kita tidak punya masa memberitahu anak2 tentang ajaran2 Islam. Ibubapa kena saling berganding bahu untuk kejayaan hidup, bukan setakat di dunia, tetapi yang paling utama di akhirat sana.

"Mi, kakak pakai baju kurung umi yang umi dah tak pakai, boleh tak? Kakak dah muat baju kurung umi masa umi kurus dulu. Lagipun semua tangan baju umi ada cekak, nanti tak terselak bila kakak angkat tangan. Tak nampak aurat".

"Hmm...alasan la tu!....Pakailah mana2 yang kakak nak, umi pun dah tak selesa nak pakai baju sempit ni".

"Yeaaa...kakak ada banyak baju", kakak ceria. "Adik Yam pun nakkk...", tergelak kami berdua tengok adik Yam yang tak habis2 cemburu dengan kakak atau abang....adik....adik.

No comments: