Sunday, January 24, 2010

Cinta

Telah beberapa bulan kami tidak melihat kelibat seseorang yang dikenali. Kalau dulu, kadang2 kami melihat kelibatnya berbasikal di pekan tempat kami tinggal. Semalam bertanya dengan seorang yang juga mengenalinya. Jawapannya membuat kami termenung dan terfikir sesuatu. Kata yang mengenalinya itu, dia memang dah tak ada di tempat kami. Keluarga dan saudara mara juga tidak tahu kemana dia menghilang kerana dia pergi secara diam2. Duit dan barang2 kemasnya dibawa semuanya sekali. Cuma dengar khabarnya dia hendak berkahwin dengan orang seberang dan dia ikut ke negara seberang. Wallahua'lam. Saudara maranya juga tidak tahu hal yang sebenar apatah lagi khabar beritanya. Hanya harapan kami, mudah2an dia selamat.

Teringat kata orang2 lama....buang emak buang saudara, kerana kasih hamba turutkan....

*****************

"Saya ingat dia akan berubah bila dah beranak pinak. Rupanya tidak. Saya teringin nak tengok dia imamkan sembahyang saya dan anak2. Mengaji jauh sekali".

"Dia langsung tak peduli tentang makan pakai anak2, semua saya yang kena fikir dan uruskan".

"Bukan sekali saya yang kena cukupkan bayaran bil2 dan keperluan rumah....".

Dialog di atas adalah biasa kita baca @ dengar yang keluar dari mulut isteri dari sebuah rumahtangga yang bermasalah. Bukan setakat tiga dialog itu sahaja, malah banyak lagi dialog2 yang seumpamanya.

Rumahtangga bukan khayalan seperti cerita bollywood@hollywood@drama melayu sekali pun. Rumahtangga adalah satu realiti yang ada susah senangnya, suka dukanya atau mungkin juga susah dan duka yang tiada kesudahannya.

Apa yang pasti, cinta yang berdasarkan hawa nafsu semata2 akan mengaburi bukan sahaja mata tapi akal juga. Dari awal perkenalan pasti telah tahu bagaimana perangai orang yang katanya amat dicintainya itu, kan?

Jika masih berkawan pun dah minta perempuan yang belanja @ duit tak cukup memanjang, apakah ia akan ada duit yang banyak bila telah berkahwin nanti jika perangai tidak berubah menjadi lebih baik?

Jika sebelum berkahwin dia tidak begitu mengambil berat hal ibubapa sendiri, adakah bila berkahwin nanti dia akan bertanggungjawab kepada anak isterinya?

Jika sebelum berkahwin pun jarang bersembahyang lima waktu dan mengaji, apakah begitu mudah dia akan berubah menjadi sebaliknya selepas berkahwin?

Kita biasa dengar,"...ingatkan dia berubah bila dah kahwin, rupanya tak juga, tambah teruk ada la...". Manusia jarang berubah jika apa yang dilalui adalah sama sepanjang hidupnya. Tetapi hidayah Allah kita tidak nafikan. Cuma kita kena ingat, Allah tak ubah nasib kita andai bukan kita yang berusaha untuk mengubahnya.

Dek kerana cinta, manusia melupakan @ mengambil mudah perkara2 yang menyakitkan hati yang disebutkan tadi. Pastinya berbakul-bakul nasihat dari ibubapa juga rakan taulan, tapi jarang di terima. Semuanya dianggap menyibuk dan cuba menghalang kebahagiaannya.

Ada yang sanggup (masa bercinta @ bertunang) datang ke rumah orang yang dicintainya sepenuh hati - bangun awal pagi sebelum bakal mentua bangun, membasuh di bilik air. Awal pagi dah siap dengan sarapan terhidang di meja, tengahari masak makanan kegemaran bakal mentua.....macam2 lagi.... Bila dah betul2 jadi menantu, terbalik pula jadinya. Mak mentua bangun lagi awal dari anak dan menantu. Silap2 haribulan mak mentua yang siapkan sarapan, anak dan menantu bangun, mandi, sarapan dan terus pergi keluar bekerja.

Tak payah la begitu. Kita akan jadi menantunya sepanjang hayat. Bila telah sah jadi menantu, buat la sungguh2 peranan sebagai isteri dan menantu. Masa tu baru tahu, macam2 cabaran dan dugaan sebenarnya akan dihadapi....baru tahu tinggi rendahnya langit!!

********************

Kami bertunang hanya 4 bulan. Temujanji kami hanya di rumah kakak angkat saya dan perbincangan kami disertai sekali oleh kakak angkat dan suaminya. Perbualan telefon kami hanya tentang majlis pernikahan yang akan dilangsungkan. Surat2 kami hanya tentang harapan kami untuk membina 'Baitul Muslim'. Hanya sekali dia berkunjung ke rumah saya itu pun ketika saya tiada di rumah. Hanya sekali juga saya berkunjung ke rumahnya untuk menziarahi ibunya yang tidak sihat dan kakaknya yang baru menimang cahayamata, saya datang bersama mak dan dua kakak saya, pun dia ketika itu tiada di rumahnya.

Bukan mudah menjaga hati sendiri supaya tidak hanyut dibuai perasaan dalam tempoh bertunang walaupun sekejap. Tapi ia boleh dilakukan dengan bersungguh2 dan sentiasa memohon kepada-Nya agar dijauhi dari godaan syaitan. Kami bercinta sebaik sahaja kami sah sebagai suami isteri.

*****************

Cinta bukan segala2nya. Tapi ramai orang rasa sebaliknya. Bila kita telah sah sebagai suami isteri baru kita tahu apa yang penting ialah rasa tanggungjawab pasangan kita. Begitu juga diri kita sendiri mesti juga merasakan kita ada tanggungjawab yang mesti dilaksanakan. Kita tak akan rasa bahagia andai hanya seorang sahaja yang rasa ada tanggungjawab. Berbeza pendapat itu biasa dan adakalanya ia bagus untuk membuka minda kita menilai sesuatu dari sudut yang berbeza.

Kita yang pilih untuk bahagia.....

No comments: