Tuesday, January 26, 2010

Istikharah

Saya tahu tentang solat istikharah sewaktu saya membuat diploma. Ketika itu, ramai senior perempuan yang sibuk memperkatakan tentangnya. Ada yang kata tak nampak apa2, ada yang kata nampak berbalam2, ada yang kata baru nak nampak dah terjaga dari tidur.....macam2. Lalu saya pun mencari maklumat tentang solat istikharah.
Hmmm...rupa2nya masing2 buat solat istikharah untuk melihat wajah siapa (lelaki) yang muncul dalam mimpi...dan dikatakan bahawa lelaki itulah bakal jodoh mereka...astaghfirullah.
Solat istikaharah adalah solat yang kita lakukan untuk memohon petunjuk daripada Allah dalam membuat pilihan. Ia bukan sahaja berkenaan soal jodoh, tetapi apa jua keputusan yang hendak kita buat termasuk juga membeli rumah atau kereta, menyambung pelajaran, dll - semuanya kita meminta pertolongan Allah untuk memilihnya. Kita hendak mencari yang terbaik bagi setiap pilihan yang kita ada.

*****************

Saya meminta tempoh seminggu kepada kakak angkat saya selepas dia memberitahu ada orang berhajat meminang saya. Selama tempoh itu juga saya bersolat hajat dan istikharah mengharap Allah membantu saya membuat pilihan yang betul. Saya boleh saja berkata setuju ketika itu, jika saya mahu kerana ada ciri2 padanya yang saya senangi. Tetapi ia tidak begitu. Saya memilih untuk 'bercakap' dahulu dengan-Nya, kerana keputusan berumahtangga bukan semudah ABC.

Setiap kali habis bersolat, saya akan membaca al-Qur'an. Ketika itu saya merasakan bahawa Allah berkata2 kepada saya. Subhanallah...Saya tidak mengharapkan saya bermimpi untuk bertemu dengannya. Saya hanya mengharapkan jawapan yang saya cari akan saya temui melalui pembacaan al-Qur'an setiap kali selepas solat hajat dan istikharah. Hinggalah akhirnya saya benar2 merasakan salah satu daripada ayat2 al-Qur'an yang saya baca itu seperti memberitahu saya apakah keputusan yang patut saya buat. Berulangkali saya membacanya dan perasaan itu juga yang saya rasakan. Subhanallah.

***************

Kami akan bersolat istikharah pada setiap keputusan besar yang kami akan buat. Kami mahu keputusan yang kami ambil adalah yang terbaik...maka sudah tentulah hanya kepada Allah Yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui tempat kami memohon petunjuk. Beruntungnya kita ada Allah.

2 comments:

amira falisa said...
This comment has been removed by the author.
amira falisa said...

masa belajar srp dan spm kami buat solat qiyamulai..ustazah ajak student2 muslim buat..best..