Monday, November 17, 2008

Haiwan Ternak

Sejak akhir2 ni kami dah jarang menonton berita tv atau membaca suratkhabar harian. Entahlah. Kebosanan menguasai setiap kali membaca @ mendengar berita semasa. Cuma berita tentang NGO yang memprotes fatwa oleh Majlis Fatwa Kebangsaan menarik minat saya.

Komen dari Dato' Nik Aziz amat saya setujui. Di antara lain katanya Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa mengikut al-Qur'an dan hadis, bukan main suka2 mengeluarkan fatwa tanpa merujuk kedua2nya. Ini bermakna ia adalah hukum Allah. Allah yang mencipta manusia, Allah juga yang menurunkan peraturan dan undang2 untuk dipatuhi. Tambahnya lagi, lembu pun tahu malu dengan menutup apa yang patut ditutup dengan ekornya.

Apa yang membezakan manusia dengan haiwan ialah akalnya. Apa yang sama pula adalah kedua2nya diberikan hawa nafsu. Akal manusia digunakan untuk membezakan di antara baik dan buruk. Tetapi jika hawa nafsu yang digunakan untuk menilai baik dan buruk sesuatu perkara itu, maka manusia telah meletakkan dirinya pada tahap yang lebih hina dan rendah dari haiwan. Maka terjadilah seperti apa yang dibuat oleh NGO dan beberapa pertubuhan lain terhadap fatwa yang dikeluarkan.

Apabila agama tidak dijadikan pegangan dalam kehidupan, itulah jadinya. Apa yang dibuat semua berdasarkan keseronokan dan keinginan hawa nafsu sahaja.

"Sudahkah engkau (Muhammad) melihat orang yang menjadikan keinginannya sebagai tuhannya? Apakah engkau akan menjadi pelindungnya? Atau apakah engkau mengira bahawa kebanyakkan mereka itu mendengar atau memahaminya? Mereka itu hanyalah seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat jalannya". (terjemahan al-Furqan : 43-44)

No comments: