Wednesday, November 12, 2008

Perkahwinan-Satu Taggungjawab (2)

Macam2 yang kita baca dan lihat dengan mata sendiri, pelbagai cerita tentang perkahwinan. Perkahwinan adalah sunnah Rasulullah dan Rasulullah berkata bukan dari kalangan umatnya sesiapa yang menentang perkahwinan. Rasulullah juga berkata jika seseorang itu berkahwin maka telah sempurna sebahagian dari agamanya. Besarnya nilai sesebuah perkahwinan.

Malangnya apa yang kita lihat hari ini amat menggusarkan. Perkahwinan menjadi seperti permainan. Bila suka, ambil, tak suka, lemparkan kemana sahaja. Ada yang berkahwin umpama menukar baju, baik lelaki atau perempuan. Bukan sedikit seorang suami yang mengabaikan anak isteri hanya untuk mengejar wanita lain. Amat memalukan jika seorang wanita yang masih dalam 'iddah bernikah dengan lelaki lain, serta pelbagai lagi kisah perkahwinan.

Kepada adik2 dan anak2 saudara yang akan berkahwin, selalu saya ingatkan. Kadang2 jadi seperti leteran kepada mereka, berbakul2 ingatan untuk mereka. Cantik atau kacak bakal pasangan kita, bukan menjadi keutamaan bila telah sah ikatan perkahwinan. Apa guna pasangan yang cantik atau kacak jika masing2 tidak menjalankan tanggungjawab? Kita tak kenyang dengan hanya menatap wajah pasangan. Mungkin sebelum bernikah, adik dan anak2 saudara hanya mendengar umpama angin lalu apa yang saya katakan, tapi selepas bernikah adik saya pernah berkata yang dia setuju dengan nasihat2 dan ingatan saya dulu, walaupun ketika itu umpama masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Tambahnya, bila telah ada anak2, walaupun anak2nya masih kecil, dia boleh rasa kerisauan seorang ibu.

Perkahwinan datang bersama tanggungjawab di bahu. Jika dulu hanya fikir tentang diri sendiri, bila berkahwin kena fikir sekali tentang pasangan/anak2/keluarga dua2 pihak, etc. Lebih mencabar lagi jika tinggal berjauhan suami isteri itu dek kerana tuntutan kerja. Bukan sedikit pengorbanan dari pihak suami, isteri dan apatah lagi anak2. Tapi adik pernah bercerita, jika dulu kala berjauhan (selepas bernikah) sesekali berjumpa memang seperti orang bercinta...tapi bila dah tinggal bersama (dapat pindah), baru nampak akan kekurangan masing2. Tapi kepadanya saya memberi nasihat, itulah cabarannya. Carilah titik persamaan yang akan mengukuhkan lagi ikatan yang ada, bukan masing2 mencari alasan untuk saling menjauhkan diri.

Ada yang merasakan perkahwinan seperti permainan, termasuk dalam hal poligami. Anak2 dan isteri2 tidak mendapat keadilan. Alangkah dangkalnya fikiran jika menganggap dia sebagai suami berlaku adil, "jika isteri pertama tidak dapat apa2, isteri kedua pun tidak akan dapat apa2". Sedangkan makna adil itu ialah meletakkan sesuatu itu pada tempatnya. Setidak2nya keperluan makan pakai anak2 dan isteri2 dipenuhi...serta bermacam cerita tidak enak yang kita dengar tentang poligami.

Rasulullah telah berkata bahawa perkahwinan itu akan menjaga kehormatan dan pandangan. Tetapi jika agama tidak dijadikan landasan dalam sesebuah perkahwinan, maka jadilah perkahwinwn itu umpama barang yang tiada nilai.

...janganlah kamu menurut langkah2 syaitan kerana syaitan itu musuh kamu yang nyata (terjemahan al-Baqarah : 168)

No comments: