Sunday, October 4, 2009

Kesiannya dia, mi..

"Mi, boleh la mi, kita mandi kat Gunung Ledang pagi ni...", abang tak jemu memujuk saya. Ayahnya hanya mendiamkan diri. Saya tahu itu strateginya...membiarkan saya dipujuk oleh anak2 andai mereka mahukan sesuatu. Suami saya tahu lama2 saya akan cair dengan pujukan anak2.... :(

"Umi dah penat la, bang. Dah 2 minggu kita tak henti berziarah...hari ni umi nak duduk rumah, umi nak lipat kain, umi nak masak...banyak kerja umi tak siap sepanjang hari raya ni", saya masih cuba mengelak, walaupun di hati kesian dengan anak2.

"Alaa..mi, boleh la mi...", abang merayu2 macam anak kecil.

Saya sengaja melambat2kan kerja, dengan harapan anak2 lupa nak mandi di Gunung Ledang....tapi tak berjaya...dengan rasa berat hati saya setuju.

"Ok, nanti ayah belanja umi makan", suami yang dari tadi mendiamkan diri, bersuara.

Grrrr....geramnya dalam hati, dia berjaya memujuk saya dalam diamnya...

"Memang la, sapa nak masak kalau dah pergi ke gunung tu...balik dah penat!", saya membalas.

Satu jam anak2 mandi bersama ayahnya. Saya malas nak mencecahkan kaki di air, hanya duduk di atas tikar 'tadabbur' alam sambil membaca.

Hari makin siang, makin ramai yang datang, suami memberi arahan untuk naik. Anak2 tidak membantah.

Dalam kereta kakak bersuara," Kesiannya mi, budak tadi tu..". Saya dan suami tahu apa yang kakak kesiankan.

"Betul, umi pun kesian. Memang la budak2 tadi tu masih kecil, tapi patutnya mak ayah dia orang yang tahu tanggungjawab dia orang untuk tutup aurat anak2 mereka. Umi dengan ayah tak sanggup dedahkan aurat anak2 umi dan ayah walaupun kakak, abang, dik Yam masih kecil", saya menerangkan kepada anak2.

"Biar baju anak2 ayah basah, kusyen kereta basah sebab baju basah, itu lebih baik dan hati ayah lebih tenang daripada ayah nak dedahkan aurat anak2 ayah", suami saya menyambung.

"Abang taknak mandi tak tutup aurat!", abang menyampuk.

"Adik pun..", dik Yam juga menyampuk. Kakak mengiyakan kata2 adik2nya.

Anak2 kami masih belum baligh, belum wajib untuk menutup aurat. Tapi kami seboleh2nya hendak membiasakan anak2 untuk menjaga auratnya walau di mana mereka berada, termasuk di tepi pantai atau di air terjun. Kami sentiasa berdoa kepada-Nya agar bila mereka dewasa nanti mereka akan istiqamah menjaga aurat dengan sempurna sebagaimana yang dituntut Islam. Bukan tidak biasa kami dipandang sinis dengan penutupan aurat itu....tapi peduli apa....bukan nilai manusia yang kami cari dan harapkan!!

Kalau bukan kita ibubapanya yang menitikberatkan soal penutupan aurat anak2, siapa lagi yang akan berbuat demikian? Adakah kita akan membiarkan unsur2 luar yang mencorakkan cara pemakaian anak2 kita? Tak apa orang anggap kita kolot, tak ikut peredaran zaman, tak ikut fesyen semasa, dsb.....yang penting kita ikut apa Allah suka.

No comments: