Wednesday, October 7, 2009

Bila umur meningkat

Kali pertama jumpa uban di kepala, berderau darah, "Dah tua aku ni...". Tak lama lepas tu, setiap kali membaca al-Qur'an bertulisan kecil, kena buat adjustment beberapa kali dengan jaraknya, walaupun sebelum tu, okey je...memang sah lah, "Aku ni dah tua rupanya..".

Semalam ke kedai cermin mata untuk gantikan cermin mata yang dah berkurun tak berganti. Amoi muda kedai tu kata, " Akak ada sikit rabun dekat, ma..". Hmmm...ye lah tu.

Umur kita ni ibarat seguni pasir dengan lubang kecil di bawahnya. Pasirnya akan jatuh sedikit demi sedikit hingga menjadi kosong. Ini bermakna, setiap kali kita menyambut hari kelahiran, kita sebenarnya juga kian menghampiri saat kematian, yang semua orang tidak akan berupaya untuk menolaknya. Subhanallah.

Orang2 soleh sangat berhati2 dalam memanfaatkan umur mereka. Mereka berkata," usia itu pendek, maka jangan dipendekkan lagi dengan kelalaian".

Setiap dari kita akan ditanya umurnya dihabiskan (sedarlah wahai diri!!!). Rasulullah saw telah bersabda yang maksudnya, "Tidak akan berganjak kedua kaki manusia pada hari Kiamat sampai selesai ditanya tentang 4 perkara, iaitu tentang umurnya, untuk apa ia dihabiskan, tentang masa mudanya untuk apa ia dipergunakan, tentang hartanya di mana ia memperolehi dan untuk apa ia dibelanjakan, dan tentang ilmunya apakah sudah diamalkan". (HR Tarmidzi)

Dalam satu hadis lain yang maksudnya, "Sebaik2 manusia di antara kalian ialah orang yang panjang umurnya dan baik pula amalannya. (HR Tarmidzi).

Dalam surah an-Nahl:70, Allah berfirman yang maksudnya, "Allah menciptakan kamu kemudian mematikan kamu. Dan di antara kamu ada yang dikembalikan pada umur yang paling lemah, supaya tidak lagi mengetahui suatu apa pun yang pernah diketahui. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa". Nyanyuk yang mengiringi ketuaan itu ditakuti Rasulullah saw hingga baginda selalu berdoa, " Aku berlindung kepada-Mu dari usia yang paling hina".

Tulisan ini lebih untuk mengingatkan diri sendiri, lebih2 lagi mengingatkan kekuatan tubuh badan yang mula berkurang, ada makanan yang doktor kata dah kena kurangkan, gigi yang dah mula kekurangan kalsium....bukankah itu mengingatkan kita tentang umur yang umpama pasir di dalam guni berlubang tadi? Keampunan dari Allah amat kita harapkan.


No comments: