Friday, September 4, 2009

Kisah Anak2 (5)

"Umi nak masak apa hari ni untuk buka?", itu pertanyaan biasa anak2, kalau bukan abang, kakak yang tanya, di bulan Ramadan ini.

Untuk saya dan suami, mungkin kami tak kisah apa yang ada, tapi untuk anak2, kami tahu ia adalah sesuatu yang mesti diraikan. Lebih2 lagi bagi anak2 sebaya anak2 kami yang masih perlu dilatih untuk berpuasa, tapi dalam masa yang sama kami sentiasa memberitahu tentang pengajaran2 yang lahir daripada kewajipan berpuasa itu.

"Pukul berapa dah, Mi? Lama lagi tak nak buka?", pertanyaan abang yang biasa bila dah pukul 3-4 petang...selepas dari waktu itu pasti abang akan sibuk mengira waktu hinggalah sampai waktu berbuka!!. Nak marah pun tak boleh...itu 'nature' anak2. Saya teringat emak pernah kata, dalam ramai2 anak emak, sayalah yang paling bising menahan lapar bila berpuasa masa zaman kanak2 dulu...sabarnya emak dengan saya. Saya berpuasa waktu itu kerana tidak mahu 'dipinggirkan' ketika berbuka, itu kata emak.

Dik Yam pula lain kisahnya. Puasa2 ni asyik la sibuk nak makan...kejap2 minta disuap nasi, kejap2 minta oat dengan air susu/coklat...takde masalah kalau hanya berdua dengan saya, tapi ada sedikit masalah kalau abang ada di rumah.....

Kakak dah okey dengan puasa, alhamdulillah. Kakak juga berterawih. "Abang macam biasa ye, Mi.....terawih 2 rakaat dengan 1 rakaat witir", itu juga ungkapan biasa abang bila bab terawih. Kami mengiyakan sahaja sebab biasanya selepas itu abang pasti dah tak boleh buka mata. Nak dipaksa untuk cukupkan terawih dan witir, tak sampai hati. Kami tak mahu dia rasa terbeban dengan terawih dan witir. Tapi kami juga sentiasa memberitahu berapa sepatutnya rakaat terawih dan witir....dan abang tahu itu.

Sepanjang Ramadan ini juga kami pastikan anak2 mengaji. Abang berjaya menghabiskan satu mukasurat setiap malam, setakat hari ini, dengan disemak oleh ayahnya. Kakak pula saya pastikan dia mesti membaca sekurang2nya dua mukasurat al-Qur'an. Kami mahu anak2 rasa gembira dengan membaca ayat2 suci al-Qur'an di bulan yang ianya diturunkan ini.

Melihat anak2 belajar untuk menunaikan ibadah2 khusus, seringkali hati tersentuh. Sewaktu saya sebaya anak2, saya tidak seperti mereka...lebih2 lagi tentang solah. Saya tidak menyalahkan ibubapa saya ( semoga Allah sentiasa mengasihi mereka berdua. Amin). Tapi hari ini, dengan sedikit kefahaman yang kami ada, kami sentiasa mengingatkan anak2 tentang kewajipan sebagai seorang Islam. Anak2 dah tahu tentang solah jamak dan qasar setiap kali kami bermusafir, anak2 tahu tentang batas2 aurat dan pergaulan....

Ya Allah, semoga Ramadan kami kali ini lebih baik dari yang lepas2. Amin.

No comments: