Monday, September 28, 2009

Keracunan

Balik dari sekolah semalam, anak2 tak sabar hendak bercerita apa yang berlaku di hari pertama sekolah selepas bercuti raya.

"Umi tahu, ramai kawan2 yang sakit perut kat sekolah tadi", kata abang sebaik sahaja ternampak wajah saya di dapur.

"Kenapa?".

"Keracunan makanan, mi!!", sampuk kakak, cepat2.

"Makan apa kat sekolah?".

"Makan sambal sotong. Tapi abang dan kakak tak makan sebab pedas. Jadi abang dan kakak tak sakit perut laaa...", abang menjelaskan.

"Semua tu dengan izin Allah. Pakcik kantin tu pun tak sengaja. Dah lima tahun kakak sekolah kat situ, ini kan kali pertama berlaku keracunan makanan, dulu2 mana pernah", saya tak mahu anak2 terus beranggapan negatif kepada pengusaha kantin di sekolahnya.

"Tadi kawan kakak kata kantin agaknya ditutup esok sebab keracunan ni lah..", kakak menyambung ceritanya.

"Dahhh...jangan percaya cakap kawan kakak. Tak baik buat andaian macam tu, nanti kita buat fitnah pula kat pakcik tu. Umi dan ayah pasti, pakcik tu bukan sengaja. Kita kan selalu jumpa pakcik tu solah kat masjid Kampung Jawa setiap kali kita singgah solah kat situ, kan. Orang yang jaga solah adalah orang yang baik. Orang baik tak akan buat tak baik kepada orang lain. Kita doalah kat Allah, perkara macam ni tak berulang lagi dan pakcik tu akan dapat masak makanan yang sedap macam selalu..", saya mengingatkan anak2.

Anak2 masih bersih hatinya. Kita ibubapanyalah yang menjadi pemangkin kepada bersih atau tidak hati mereka. Adakalanya mereka bercakap seperti orang dewasa tetapi mereka belum dapat memahami situasi sebenar. Memang, adakalanya mencabar kesabaran dalam kita hendak memahamkan anak2 akan sesuatu keadaan, lebih2 lagi anak2 kami, Allah izin, amat petah berkata2 seawal usia 3 tahun...saya dan suami lah yang mesti lebih petah dari mereka untuk menerangkan sesuatu!!

"Aduhhh...sakit perut ni, abang nak buang air besar, tapi bukan sebab makan sambal sotong, tapi sebab dari semalam abang tak buang air besar!!", abang berlari2 ke bilik air sambil memegang perutnya.

"Hmmm...abang, abang", kakak menggeleng2kan kepalanya melihat telatah adiknya.

No comments: