Wednesday, August 5, 2009

Selamat Berpuasa

"Kenapa umi tukar langsir, mi?", abang bertanya sedang saya sibuk memasang besi penyangkut langsir.


"Kita kan dah nak puasa. Umi nak rumah umi kemas dan bersih bila kita masuk je bulan Ramadhan. Ramadhan tu kan penuh dengan berkat. Abang tak perasan ke tahun2 lepas pun umi ganti langsir yang umi dah basuh bersih, setiap kali nak sambut puasa?. Umi taknaklah umi sibuk dengan persiapan raya je, sedangkan yang paling utama macamana kita nak merebut peluang Ramadhan yang datang setahun sekali tu je".

"Eh.....ye lah, baru abang ingat. Tapi mi, abang nak baju baru juga. Kakak ibu dah buatkan, kenapa umi tak minta ibu buatkan untuk abang?".

"Baju Melayu orang lelaki, senang nak cari kat kedai. Orang perempuan kena pakai yang tutup aurat sempurna, itu sebabnya susah nak cari kat kedai. Bila2 nanti ayah carikan untuk abang dan ayah sekali", ayahnya menyampuk perbualan kami. Abang angguk.

"Adik, mi?", Yam pun tak mahu tertinggal dalam perbualan kami.

"Dik Yam punya nanti umi minta ibu buatkan, ye". Yam bersorak seronok.

Dulu2 masa kecil, persiapan banyak dibuat untuk menyambut hari raya. Bila dah ada keluarga sendiri, dan sering diingatkan dalam majlis2 ilmu tentang kehebatan Ramadhan, rasanya ingin berkongsi dengan anak2 supaya lebih teruja dengan kehadiran Ramadhan berbanding hari raya. Mendidik hawa nafsu bukan satu kerja yang mudah dan ia tiada penghujungnya. Lebih2 lagi dalam keadaan yang semua mudah untuk dapat asalkan ada duit.

Kepada pengunjung blog umijah, selamat menjalani ibadah puasa yang penuh berkat ini. Sama2 kita saling mendoakan kebaikan di antara satu sama lain. Saya meminta maaf kepada semua andai tulisan2 yang saya buat di dalam blog ini menyinggung perasaan, mengecilkan hati, menyampah, berlebih2,.....dll. Tidak ada niat negatif di sebalik entri yang ditulis, ia hanyalah pangalaman2 peribadi dalam kehidupan sebenar yang ingin dikongsi bersama.

InsyaAllah, panjang umur kita jumpa lagi di alam siber ini.

No comments: