Tuesday, September 29, 2009

Marhaban

Malam ni insyaAllah malam ketiga marhaban di taman perumahan tempat kami tinggal. Tahun lepas takde. Tahun sebelumnya ada. Kami boleh memilih untuk tidak ikut serta, tapi kami tidak pilih itu. Hari2 biasa selain hariraya, kami jarang ada di rumah setiap hujung minggu. Jadi inilah pilihan yang ada untuk kami merapatkan silaturrahim sesama jiran.

"Sapa yang baca doa tu?", saya terdengar seseorang bersuara tatkala doa dibaca selepas habis berselawat.

"Ustaz Halim", suara lain menyampuk.

"Ehh...bukan ustaz Halim la, encik Halim", suara ketiga kedengaran.

Saya yang berada berhampiran tersenyum. Apa tidaknya, selalu orang keliru adakah suami saya seorang ustaz atau bukan. "Ustaz Halim yang ajar accounting baca doa...hehehe", saya bergurau dengan suami selepas habis marhaban malam pertama. Suami hanya tersenyum. Seminggu sebelum raya, suami diminta untuk membaca doa dalam marhaban. Nampak simple, tapi kami berdua tetap mencari mana doa yang biasa dibaca dalam marhaban. Mujur di Johor banyak buku2 panduan untuk wirid dan doa, di situlah kami selak satu2 doa yang sesuai.

Di antara makna doa itu adalah agar kami semua diberkati oleh-Nya di sepanjang Syawal, dijumpakan lagi dengan Syawal akan datang dan paling utama ia mendoakan semoga Allah memberkati tuan rumah, melanjutkan umurnya dalam iman, mendapat rezeki halal dan dijauhkan dari rezeki yang haram...dan ia diaminkan oleh bilangan yang ramai. Subhanallah. Mana tahu ia bertepatan dengan para malaikat yang turut mengaminkan doa.......

Terasa di hati, marhaban kali ini kami lebih mengenali jiran2 kami. Alhamdulillah.

No comments: