Tuesday, February 10, 2009

Islam Kembali Dagang ( 2 )

Ciri2 Dagang :

1. Berlaku 'bid'ah fiddin' - umat Islam mengambil jalan deen yang bukan jalan Islam. Dalam surah al-An'am ayat 153, Allah berfirman yang terjemahannya," Dan sungguh, inilah jalan-Ku yang lurus. Maka ikutlah. Janganlah kamu ikuti jalan2 yang lain yang akan mencerai beraikan kamu dari jalan-Nya. Demikianlah Dia memerintahkan kepadamu agar kamu bertaqwa".

2. Berbagai2 ism dianuti dan dicampur adukkan dengan ajaran2 Islam, sedangkan Allah telah mengingatkan manusia dalam surah al-Baqarah ayat 208 yang terjemahannya berbunyi, " Hai orang2 yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah2 syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu".

3. Menjalani satu cara hidup yang tidak menggambarkan akhlak Islam di mana mungkar dipandang sebagai ma'ruf dan sebaliknya ma'ruf dianggap mungkar.

4. Lahir perkara2 syubhat dalam kehidupan umat Islam di samping mengikuti fahaman sekular dan fahaman penjajah. Islam dianggap tidak sesuai dengan kehidupan kini dan ia perlu diubah disesuaikan dengan cara hidup sekarang yang bersifat kebendaan.

No comments: