Tuesday, July 1, 2008

Umi dah tua...

Kami dalam perjalanan ke satu destinasi, bila tiba2 abang melontarkan pertanyaan," Betul ke umur umi...........tahun?"


"Betul. Kenapa?"

"Umi dah tua laa...". Saya dan suami hanya senyum.

"Mi, ari tu masa kita jumpa Rabiatul kat Pasar Tani, dia ingat umi muda lagi sebab suara umi dalam telefon dia kata macam suara orang muda", kakak mencelah. "Rupanya umur umi sama dengan umur mak dia", kakak menambah.

"Betul la umi dah tua, tapi umi kena rasa umi ni muda....".

"Kenapa?", abang mencelah.

"Sebab umi nak jaga kakak, abang, dik Yam. Anak2 umi kan masih belum dewasa, jadi umi kena kuat macam orang muda. Bukan anak2 umi je umi nak jaga, ayah pun umi kena jaga tau!", suami saya ketawa mendengar lawak spontan, anak2 juga ketawa.

"Ayah pun umi kena jaga?", abang lurus melontarkan soalan.

"Ya...", saya sekadar mengiyakan, sambil menjeling suami yang masih belum hilang senyumnya.

Begitulah manusia bergelar ibu. Banyak peranannya dalam sebuah rumahtangga. Ada seorang kaunselor berkata, ibu adalah tunggak kepada sebuah keluarga. Dia kena kuat emosi dan jasmaninya untuk melaksanakan tanggungjawab yang terpikul di bahunya.

"Tak best la umi dah tua, nanti umi mati dulu", abang menyambung kata2nya.

"Takpe umi mati dulu. Sebab tu umi nak abang jadi orang soleh supaya abang boleh doakan umi bila umi mati nanti", jawab saya. Suami hanya mendengar. Abang pun diam. Sedih barangkali.

Bila balik kampung, emak tiada di rumah, mungkin pergi kenduri rumah jiran atau ada hal lain di kampung, memang terasa kekurangannya. Walaupun kadang2 kita hanya pendengar yang setia pada cerita2nya, tapi hati rasa senang dengan adanya dia depan mata.

Seorang ibu banyak tugas dan tanggungjawabnya. Pengalaman melahirkan anak2, membuat saya lebih menghargai pengorbanan emak, terutama dalam kepayahannya membesarkan kami 12 adik beradik dalam keadaan serba kekurangan. Begitu juga suami, melihat saya melahirkan anak2 juga membuat dia lebih menghargai pengorbanan ibunya.

Kita pasti ingat akan hadis2 Nabi saw yang mengingatkan kita bahawa syurga itu di bawah tapak kaki ibu dan seorang anak itu wajib mengutamakan ibunya bebanding bapanya sekiranya kedua berkehendak sesuatu.

Besar sungguh peranan ibu, jika tidak, masakan Nabi saw menyebutkan dua hadis di atas sebagai ingatan kepada umatnya.

Berjayakah saya menjalankan tugas sebagai umi kepada anak2? Hanya kepada Allah saya mengharapkan ada kekuatan untuk menjadi umi yang di tapak kakinya ada syurga dan dipatuhi serta ditaati oleh anak2nya..........

No comments: