Friday, July 11, 2008

Pasangan Romantis dan Harmoni

Hubungan yang harmoni dan baik antara ayah dan ibu mempunyai pengaruh yang hebat dalam tingkahlaku anak. Ayah dan ibu adalah contoh nyata dalam hidup seorang anak. Seorang anak akan menimba nilai2 hubungan yang baik itu dan akan memberi manfaat besar kala dewasa dan berumahtangga.

Tsana al-Banna menceritakan, "Pernah suatu hari ayah pulang agak malam bersama rakannya dan ibuku sedang tidur. Ketika itulah aku melihat penerapan firman Allah yang bermaksud,"Dan (Dia) menjadikan antara kalian rasa kasih dan sayang". Ketika itu ayah tidak membangunkan ibu sama sekali, ayah menyiapkan sendiri makanan untuk menjamu makan malam rakannya yang datang bertamu. Ayah kulihat masuk ke dapur dan mempersiapkan makan malam sendiri. Ayah tahu letak semua barang2 di dapur juga rempah ratus yang diperlukannya. Ayah juga menyiapkan meja dan kemudian ayah dan tetamunya makan malam bersama.

Saiful Islam juga menceritakan hal serupa. Katanya,"Jika pulang larut malam, ayah tidak pernah mengganggu seorang pun di rumah kami. Padahal kunci rumah kami cukup panjang, dan pasti ia akan mengeluarkan bunyi. Suatu malam, aku belajar hingga larut malam. Betapa terkejutnya aku ketika mendapati ayah sudah berada di dalam rumah, padahal aku tidak mendengar bunyi pintu dibuka. Ternyata ayah membuka pintu dengan sangat berhati2. Ayah mempunyai perasaan yang sangat halus, bahkan mungkin boleh dikatakan sangat lembut."
(Petikan dari buku 'Cinta Di Rumah Hassan al-Banna')

No comments: